“Czego się napijesz?” Alkohol w diecie sportowca cz.2
Zapraszam do pierwszej części  tych, którzy nie czytali.

Dzisiaj chciałabym napisać nieco o tym JAK pić, żeby skutki były najmniej dotkliwe, żebyśmy nie cierpieli po kieliszku wina wypitego w dobrym towarzystwie czy nawet nieco większej ilości alkoholu wypitego raz na jakiś czas na imprezie ze znajomymi – żeby była jasność – nikogo nie namawiam do spożywania alkoholu, ale mając świadomość, że często ten towarzyski czynnik jest i wiele osób nie wie jak z nim “grać” uznałam, że to ciekawy temat i warto się na chwile zatrzymać. 🙂

To, jak czujemy się dzień PO spożyciu alkoholu (małej / dużej / średniej ilości) zależy od paru czynników:

  • rodzaju wypitego alkoholu – solo / z dodatkami syropów / mieszany z innymi napojami alkoholowymi
  • ilości
  • jedzenia przed/po/w trakcie
  • wysycenia organizmu składnikami odżywczymi i mineralnymi
  • odpowiedniego nawodnienia organizmu
  • toksyn, które towarzyszą piciu alkoholu (np. dym tytoniowy)

W skrócie – to, jak o siebie dbamy skutkuje fatalnym bądź nie tak najgorszym stanem naszym dzień PO.

Przed:

Odżywiaj się dobrze.

  1. Pij wodę średnio/wysokozmineralizowaną z sokiem z cytryny.
  2. Jedz świeże warzywa, owoce, a w chłodniejsze dni – zupy wielowarzywne.
  3. Dodawaj olej lniany do sałatek, nie zapominaj o tłuszczu i witaminach w nim rozpuszczalnych.
  4. Wypij kefir.
  5. Unikaj cukru.

Dlaczego taką wodę polecam? Ponieważ ma ona – jak sama nazwa podpowiada – większą ilość minerałów niż zwykła źródlanka (czy kranówka).

Tak, jak wyżej – wysycamy organizm składnikami mineralnymi, uzupełniamy ewentualne niedobory i dbamy o homeostazę. To samo odnośnie owoców i warzyw. Te, dodatkowo zawierają ładunek antyoksydantów.

Antyoksydanty będą działać niekorzystnie na powstające w wyniku alkoholu (i stresu organizmu nim spowodowanego) wolne rodniki.

Zapobiegaj – nie będziesz musiał tak intensywnie “leczyć”.

Weź probiotyk – chroń jelita, zadbaj o prawidłową mikroflorę bakteryjną. Alkohol wpływa na nią destrukcyjnie, dlatego pamiętaj o nim kolejnego dnia. Chyba nie muszę przypominać jak istotne jest środowisko w naszych jelitach dla naszego organizmu!

W trakcie:

  • Napij się wody mineralnej z cytryną lub soku pomidorowego (bogatego w potas i magnez – które wypłukiwane są przez alkohol).

Po: 

  • Bezpośrednio po wypij kolejną porcję wody z cytryną. Conajmniej 0,5L, najchętniej małymi łyczkami, powoli.
  • Pozwól organizmowi odpocząć – szkoły są różne. Jedni mówią, że na kaca najlepsza jest praca 😉 a inni nie są w stanie tego sobie wyobrazić. Z jednej strony organizmowi przyda się odpoczynek (fizyczny i psychiczny), i ułatwienie mu możliwości prawidłowej i wydajnej detoksykacji. Z drugiej – umiarkowany wysiłek pobudzi obieg krwi w naczyniach krwionośnych. To bardzo istotne.
  • Popijaj długo-gotowany rosół z kości, z jarzynami i pietruszką (jest on bardzo bogaty w aminokwasy, składniki mineralne, dobrze nawadnia)
  • Napij się fermentowanego napoju mlecznego (kefir / jogurt probiotyczny), zjedz kiszonki, weź probiotyk.
  • Unikaj cukru i ciężkostrawnych produktów – nie obciążaj dodatkowo organizmu!

Czego NIE wybierać?

  • kolorowe drinki z palemką – cukier i mocny alkohol
  • likiery
  • wódki smakowe

Piwko to piwko, ale…

– Musimy pamiętać, że piwo jest źródłem bardzo wysokiej ilości węglowodanów w postaci rafinowanego cukru (wzrost zagrożenia występowania chociażby insulinooporności). Dodatek syropu smakowego to kolejny strzał w kolano. 😉 Dla wrażliwych – jest to również źródło glutenu. Dodam tylko jeszcze, że spożywanie piwa pobudza wydzielanie estrogenów – także u mężczyzn – stąd często po piwie (i dodatnim bilansie energii) można często zaobserwować odkładanie się tkanki tłuszczowej w okolicach klatki piersiowej i brzucha.

Co jest lepszym wyborem?

  • napoje alkoholowe bezglutenowe, takie jak ostatnio popularne cydry – są źródłem węglowodanów i mniejszej, zwykle, ilości alkoholu. Prawdziwy cydr to po prostu sfermentowany sok jabłkowy.
  • tequilla
  • wytrawne wino czerwone – źródło jednego z najsilniejszych antyoksydantów – resweratrolu
  • szampan dobrej jakości

Nie wiem gdzie umieścić wódkę – najlepiej byłoby jej nie pić po prostu, bo wiadomo, że to trucizna.

Najlepiej nie zostawiać najcięższych treningów na dzień po piciu. Alkohol, który jest przez nas metabolizowany wyraźnie i widocznie zmniejsza tempo i podnosi tętno – możecie to zaobserwować, jeśli biegacie / trenujecie z pulsometrem.

Tutaj znajdziesz przepis na nalewkę dobrą dla Twojego układu kostnego. 😉

CATEGORY: Ciekawostki i inne

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

proudly created by CoffeeCode.IT


Wszystkie Diety w sklepie taniej o 30zł!

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 
Zapraszam do pierwszej części  tych, którzy nie czytali. Dzisiaj chciałabym napisać nieco o tym JAK pić, żeby skutki były najmniej dotkliwe, żebyśmy nie cierpieli po kieliszku wina wypitego w dobrym towarzystwie czy nawet nieco większej ilości alkoholu wypitego raz na jakiś czas na imprezie ze znajomymi – żeby była jasność –…