Jak nawadniasz organizm? – Izotoniki / czym poją nas producenci
 
Cytrynian sodu, potasu, sorbinian potasu, benzoesan sodu + ostatnio modny BRAK sztucznych słodzików (przy takim składzie faktycznie, wiele to zmienia 😉 ) – tak wyglądają niektóre składniki popularnych izotoników dla sportowców! Chyba nie trzeba tłumaczyć nic więcej. 

Mimo to ich popularność widać na każdym biegu masowym, większości zawodów i niestety – przekonanie o ich skuteczności przyćmiewa sensowność ich spożycia.

Faktycznie – glikogen mięśniowy będzie odbduowywany niezależnie od rodzaju węglowodanów, jakie dostarczysz. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że rolą izotoników jest przede wszystkim nadawnianie i uzupełnianie strat mikroelementów a nie dawanie kopa energetycznego pochodzącego z węglowodanów, gdyż zwyczajnie są dosyć niskoenergetyczne i to, na co się zwraca uwagę w ich przypadku to osmolalność, wynikająca z zawartości sodu oraz węglowodanów.

Pamiętaj jednak, że jesteś też człowiekiem, a uprawianie sportu nie rozgrzesza spożywania słodyczy, zajadania się cukrem i pojenia się wysokosłodzonymi napojami. 


One nadal będą miały bardzo złe działanie długoterminowe na Twój organizm. Nadal są to sztuczne substancje.

Zadbaj o dobre źródło węglowodanów – niech napoje węglowodanowe poza cukrami dostarczają Twojemu organizmowi witamin i składników mineralnych naturalnego pochodzenia. Niech niosą ze sobą informację biologiczną, dzięki której Twój organizm wie, że dostarczane składniki są odżywcze i mają korzystne działanie na Twój organizm. 

Wrócę jednak do izotoników / a właściwie delikatnych hipotoników / – tutaj przeczytasz czym one są.

O ile izotoniki kupne nie zawierają fruktozy (to jest zaletą) lub mają tylko niewielką ich ilość, o tyle te na bazie soku owocowego będą zawierały jej więcej – skutkuje to mniejszym indeksem glikemicznym i wolniejszym wchłanianiem cukru, co w tym przypadku nie jest korzystne – i z tego względu / oraz z powodu istotności uzyskania odpowiedniej osmolalności / warto dodać glukozę (do kupienia w aptece). 

Najprostszy izotonik:

 
  1. Świeży sok z pomarańczy w proporcji 1:1 z wodą wysokozmineralizowaną i szczyptą soli.

  2. 1L wody mineralnej, 200ml soku (najlepsze będą grejpfruty i pomarańcze), 2 szczypty soli. Warto do takiego izotoniku dodać 1 łyżeczkę glukozy.



Stąd najlepiej nawadniać będą nas płyny o zawartości 3g węglowodanów na 100g płynu.

Przykładowy skład izotoniku ze sklepu:

: woda, cukier, glukoza, maltodekstryna, regulatory kwasowości:kwas cytrynowy, cytrynian sodu i cytrynian potasu, mleczan wapnia, węglan magnezu, aromat, skrobia modyfikowana, substancje konserwujące: benzoesan sodu, sorbinian potasu, substancja słodząca (naturalnego pochodzenia): glikozydy stewiolowe, witaminy: niacyna, kwas pantenonowy, witamina B6, barwniki: tartrazyna i azorubina (mogą mieć szkodliwy wpływ na aktywność i skupienie uwagi u dzieci), czerń brylantowa.

Sportowcu, szukaj naturalnych rozwiązań!

Co ciekawe – poszperałam w internecie trochę informacji na temat popularnych dostępnych izotoników i żaden z nich nie zmieścił się w granicy rekomendowanej osmolalności – każdy dostępny napój był raczej hiperosmolalny (tę tendencję wykazują np. soki owocowe), zatem nie działał nawadniająco, a wręcz odwadniająco. Super post na ten temat dla zainteresowanych jest obecny na bieganie.mauser.com.pl

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Przepisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
  Cytrynian sodu, potasu, sorbinian potasu, benzoesan sodu + ostatnio modny BRAK sztucznych słodzików (przy takim składzie faktycznie, wiele to zmienia 😉 ) – tak wyglądają niektóre składniki popularnych izotoników dla sportowców! Chyba nie trzeba tłumaczyć nic więcej.  Mimo to ich popularność widać na każdym biegu masowym, większości zawodów i […]