Jaglana czy owsiane?

 

Jeszcze parę lat temu nie było o niej zbyt głośno.
Panowała owsiankomania i nikt nie mówił o glutenie a o pełnoziarnistych produktach, o dodawaniu kolejnych porcji otrąb pszennych czy żytnich by podbić błonnik i zahamować głód.
 
Przekonani, że robimy sobie DOBRZE, robiliśmy prawdopodobnie źle… zwłaszcza, jeśli dodawaliśmy do niej masę otrąb, a nasz organizm wybitnie ich nie tolerował. Pisałam napisałam o tym tutaj i tu. 
Ostatnio obserwuje się odchodzenie od owsianek na rzecz jaglanek. 
Choć smak jest inny (nie mówię, czy gorszy czy zły), wiele osób ulega tej modzie – i słusznie, bo jest parę powodów, dla których pomysł jest zasadny. 🙂

  • Chociaż nie ma większej zawartości składników mineralnych/witamin niż owies charakteryzuje się działaniem zasadotwórczym i mniejszą zawartością kwasu fitynowego – a to oznacza, że składniki mineralne w niej zawarte są dużo łatwiej dostępne dla organizmu, zatem organizm wykorzystuje je efektywniej.

  • Jest “lżejsza”, lekkostrawna, delikatna – nie wiem, czy to zaleta (dla mnie niestety nie – jako “owsiankomaniaczka na emeryturze” bardzo lubiłam “gruboziarnistość” kasz/płatków, które jadałam)

  • Stanowi z tego względu lepszy posiłek przed treningiem niż płatki owsiane (nierozpuszczalny błonnik tu znowu przeszkadza).

  • To zawsze urozmaicenie – przypomina trochę kuskus, a jest znacznie mniej przetworzona.

  • Łatwiej nią “załadować” baki, tzn. ze względu na mniejszą zawartość błonnika – po prostu łatwiej jest zjeść jej więcej.

flickr.com/photos/inspiredresults/5902671106/ 

Czy warto?
Warto, zwłaszcza jeśli intensywnie trenujemy i musimy czymś zastąpić chleb, płateczki czy inne makarony. 🙂 Szczególnie PO treningu, ale jeśli generalnie ciężko nam jest dostarczyć odpowiednią ilość węgli uzupełniając glikogen – oczywiście nie tylko (nie równa się to 5 porcjom dziennie 😉 ).Może być w formie jajecznicy – słodko/słono/wytrawnie, jaglanki lub przygotowana jako dodatek do zupy bądź warzyw.
Zapraszam dodatkowo po super przepis tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wysyłki newslettera. Przeczytaj politykę prywatności".