Grzyby – parę powodów, dla których nie są bezwartościowe

Grzyby często określa się w kontekście “bezwartościowego” dodatku do potraw. 

Nic bardziej mylnego! Te ni to rośliny-ni to zwierzęta (wiki.: organizmy cudzożywne (głównie osmotroficzne), niezdolne do aktywnego ruchu) – są źródłem witamin i składników mineralnych. Dzisiaj, dosłownie w paru zdaniach, przyjrzymy się im bliżej.

Pieczarki to najpopularniejszy z grzybów, w Polsce możemy kupić je przez cały rok bez problemu – raczej za to nie chodzimy na grzybobranie w poszukiwaniu pieczarek. 

Co znajdujemy w pieczarkach?

  • mają sporo potasu – prawie tyle, co banany
  • kwas pantotenowy, 
  • miedz, 
  • cynk, 
  • niacynę
  • witaminy z grupy B, w znaczącej ilości

Grzyby znane są także z tego, że mają działanie wspierające system odpornościowy. 
Co ciekawe, z racji swojej nietypowej specyfiki właściwie składają się praktycznie jedynie z białka – mają jedynie nieznacznie malutką ilość węglowodanów i tłuszczu (niektóre posiadają go odrobinę więcej i są to głównie nienasycone kwasy tłuszczowe).

Ciekawymi grzybami są też boczniaki /znane jako grzyby Portobello/, które można z powodzeniem przygotować na obiad zamiast kotletów schabowych – kto z was nie zna przepisu na boczniaki a’la schabowe? 😉 polecam smażyć bez panierki. 🙂
Z racji obecności aminokwasów egzogennych możne być to spokojnie substytut mięsa raz na jakiś czas. 

Shiitake, kurki, prawdziwki – fantastyczne, bogate w białko i przede wszystkim w niepowtarzalny SMAK, 

Urozmaicajcie, korzystajcie z grzybów i śmigajcie po lasach. Są badania, które mówią, że konsumpcja grzybów skorelowana jest z mniejszą zapadalnością na nowotwory / wynika to pewnie z obecności antyoksydantów /, ale w moim odczuciu grzyby są fantastycznym urozmaiceniem codziennych posiłków, a samo grzybobranie z rana to prawie tak dobry sposób na dotlenienie jak poranna przebieżka w lesie. 😉

 

1 Comment

  • Łukasz

    ,
    6 kwietnia 2016 @ 17:55

    Np. u mnie w domu jak są krokiety z kapustą i grzybami, gdzie w kupnych lub u innych osób grzyby stanowią śladową ilość tak u mnie w domu kapusta stanowi śladową ilość. Moje ulubione to kurki i niemki robione jak schabowe:D

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Administratorem danych osobowych zbieranych za pośrednictwem sklepu internetowego jest Sprzedawca Dieta Sportowca - poradnia dietetyczna i blog, Dorota Traczyk-Bednarek. Dane są lub mogą być przetwarzane w celach oraz na podstawach wskazanych szczegółowo w polityce prywatności. Polityka prywatności zawiera pełną informację na temat przetwarzania danych przez administratora wraz z prawami przysługującymi osobie, której dane dotyczą. Kontakt z administratorem: kontakt@dieta-sportowca.pl