3 mity i 3 wskazówki na temat żywienia i sportu 2016!

Trafiłam ostatnio na fajny temat, który natchnął mnie do napisania tego posta. Ciekawe, że w ostatnich latach w dietetyce dzieje się dużo ale jeszcze ciekawsze są oczywiście efekty!

Czy wiecie, że tak naprawdę to każda dieta redukcyjna spowoduje redukcję u osoby zdrowej?
Większość osób wciąż i wciąż szuka jednak takiej, która będzie “cudowna i wyjątkowa” – a wszystko opiera się tylko na jednym – taka, którą będziemy w stanie realizować i nie będzie wiązać się z ciągłym głodem i niedoborami, które sprawią, że po tygodniu restrykcji rzucimy się na jedzenie. Pomijam efekty zdrowotne, które powinny być pierwszym kryterium, wg którego powinniśmy decydować się na wybór sposobu żywienia. (tak, można jeść 2 czekolady dziennie i “trzymać kalorie”, ale efekt długotrwały będzie…brakiem efektu! 🙂
[spacer color=”264C84″ icon=”fa-cutlery”]
Wróćmy jednak do ciekawostek żywieniowo-sportowych, które były na topie w ostatnich miesiącach a niekoniecznie są idealnym podejściem.

1. 1/2 MIT: Nie bój się tłuszczu, ale nie jedz węglowodanów!
Trend na diety wysokotłuszczowe i skrajne podejście do węglowodanów w tym roku miały swój przełom. Nieśmiałe wracanie do Atkinsa i Kwaśniewskiego, ale nieco “udoskonalone” o jarmuż, młody jęczmień, macę i chlorellę, które biły rekordy popularności. Teraz diety były po prostu LCHF (Low Carb High Fat ) lub paleo z małą ilością węglowodanów (pamiętacie pewnie, że Paleo NIE MUSI równać się niskim węglom 🙂 ). Niestety dieta low-carb nie jest dla wszystkich, a sportowcy szczególnie powinni zwrócić uwagę czy na pewno chcą się na nią decydować. Węglowodany naprawdę są potrzebne i pomagają nam nie tylko jako “paliwo”…(tutaj pisałam więcej na ten temat). TUTAJ poruszyłam temat diety wysokotłuszczowej i jej zagrożeń.

 

Wskazówki żywieniowe 2016

Wskazówki żywieniowe 2016       // flickr.com/photos/bradmontgomery/24175416875/     

 

2. MIT: Skupiaj się na crossfitcie i siłce – porzuć cardio, bo to strata czasu!
 
Nigdy tego nie pojmę. Skrajności skrajnościami, ale…why? 😉 Trend chyba nabrał siły także przez paleo-style, który mocno jest związany z kulturą CrossFitu. Wypieranie cardio, a skupianie się na siłowni i CF. Faktycznie, obie metody są fantastyczne i sama o nich pisałam (o tutaj), jednak co jak co, ćwiczenia tlenowe są dla nas niesamowicie pożyteczne. Praca serca, świeże powietrze, zwiększenie wytrzymałości i pojemności płuc. Skrajności, znowu skrajności. 🙂 Trening w ciągu tygodnia warto komponować w taki sposób, aby znalazło się miejsce na urozmaiconą aktywność fizyczną – dla ciała i ducha, dla siły i serca! 🙂
3. MIT: Dieta bezglutenowa to bzura!
No nie, to akurat fajny trend. Czytaj więcej tutaj. (…i zrób te ciasteczka!!!)
 [spacer color=”264C84″ icon=”fa-coffee”]
Co robić, co robić?! W skrócie, wiesz co masz do zrobienia, a poniższe podpunkty pomogą Tobie trzymać się tego, co planujesz!

1. Konsekwencję poprawią dwie rzeczy:
 
a. Zaplanuj treningi na tydzień – rozpisz sobie je na kartce i w kalendarzu!

b. Ustal chociaż ogólny – jeśli szczegółowy jest zbyt męczący – plan/schemat swojej diety i prowadź dzienniczek żywieniowy. Jeśli czekają Cię większe zmiany w jadłospisie, taka praktyka pomoże trzymać się Tobie właściwych torów. Zapisuj wszystko nie po to, aby karcić się w razie “niepowodzenia”, ale po to, żeby mieć realny wgląd na swoje postępy. 🙂
Wskazówki żywieniowe 2016

Wskazówki żywieniowe 2016

2. Nie zmieniaj drastycznie diety i nie zapominaj o swoich ulubionych potrawach!
Tak! Koniecznie w nowym planie żywienia uwzględnij 1 obiad/kolację i 1 podwieczorek, które będą planowanym “cheat meal’em” lub wyjściem z rodziną/znajomymi do knajpki czy restauracji. Nie bój się, jedz ze smakiem i ciesz się atmosferą. 🙂 Nie skacz na głęboką wodę zabraniając sobie wszystkiego! 🙂 Raz na jakiś czas jest fajnie zjeść sobie coś, co nie należy np. do top power foods! 😉
Jeśli potrafisz zachować umiar, ten punkt pomoże Tobie z większą świadomością i konsekwencją stosować dietę.
3. Nie trać czasu na testowanie “diet cud”!
Odnoszę wrażenie, że era diet gazetkowych i “portalowych” o wartości 1000kcal dla kobiet i 1200kcal dla mężczyzn powoli wymiera. Niemniej, nie tędy droga! Droga to trwałych zmian nawyków żywieniowych zaczyna się oczywiście wprowadzaniem właściwych nawyków żywieniowych, a nie diet na jakiś krótki okres czasu, które wprowadzają Cię w stan “bycia na diecie”, a po jej zakończeniu nie wiesz w sumie co począć – więc wracasz do swojego stylu żywienia sprzed diety, a wiadomo jak to się kończy.

Bezsensu, prawda? 🙂

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca
Komentarze (1)

Hej, gratuluję fajnej strony, wpis też super, ale chciałbym wtrącić swoje 5 groszy.
Chyba nieco przesadziłaś z tą modą na low-carb 🙂 Mi się wydaje, że ludzie nareszcie zaczynają rozumieć co jest faktyczna przyczyną otyłości i wyzbywają się powoli tłuszczowej fobii, a bardziej zwracają uwagę na ograniczenie węglowodanów, których jest w diecie społeczeństwa zdecydowanie za dużo.

Natomiast czy mit nr 2 faktycznie jest mitem? Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć. Oczywiście trening cardio zawsze lepiej sprawdzi się w celu poprawy kondycji. Jednak dla osoby, która chce po prostu lepiej wyglądać, cardio lepiej sobie odpuścić. Siłownia, a w szczególności crossfit da o niebo lepszy efekt. Po pierwsze dlatego, że proces chudnięcia zależy w pierwszej kolejności od diety. Wprowadzając więc w życie dietę, dzięki której chudniemy, a chcemy jeszcze dołożyć do tego jakiś trening, faktycznie lepiej niech będzie to siłownia/crossfit. Da nam to efekt utraty tkanki tłuszczowej i wzrost masy mięśniowej ew. ujędrnienie się sylwetki w przypadku kobiet. Dzięki cardio co prawda szybciej schudniemy, ale zyskamy cherlakowatą (by nie powiedzieć zflaczałą) sylwetkę z płaskim tyłkiem i płaskim lecz miękkim poduchowatym brzuchem. Po drugie przeciętny obywatel nie ma raczej czasu, ani chęci na urozmaicona aktywność fizyczną (co byłoby idealnym rozwiązaniem jak napisałaś), więc najprostszym i dającym najlepszy efekt rozwiązaniem będzie moim zdaniem skupienie się właśnie na siłowni tudzież crossficie. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

FreshMail.pl