Zimny ryż ma 2 razy mniej kalorii – 100% technika korzystania ze skrobi opornej?
To nie tytułowa ściema! Ugotowany ryż, zostawiony na noc w lodówce może mieć mniej o 50, a nawet do 60% kalorii niż świeżo ugotowany*.
To, co tutaj jest jednak składnikiem kluczowym to olej kokosowy w ilości niewielkiej – około 3g na 100g ryżu. Luzik, nie zaszkodzi nawet beztłuszczowcom.

Ryż gotujesz normalnie w wodzie z dodatkiem oleju.

Ugotowany wkładasz na noc (12-godzinną) do lodówki i otrzymujesz produkt o nawet 50-60% mniej kaloryczny niż wyjściowy. Olej pomaga tworzyć wiązania wodorowe pomiędzy cząstkami amylozy. Temat był prezentowany na spotkaniu American Chemical Society w 2015 roku.

Tytuł: Rice (Oryza sativa L.) resistant starch and novel processing methods to increase resistant starch concentration

To dobre info dla wszystkich na low-carbie, którzy starali się robić imitacje ryżu z kalafiora. Nie bawcie się w to, bo kalafior i tak was nie zaspokoi tak, jak zrobi to ryż!
To złe info dla wszystkich, którzy są na diecie pudełkowej i wyliczone makro przygotowują wcześniej, i chowają do lodówki. Bo kalorie z ryżu po części uciekają. Po podgrzaniu dania nie powracają, więc brzmi sensownie. 🙂
To super info dla osób, które boją się skoków cukru i insuliną – taki ryż zwiększa wrażliwość insulinową i daje mniejszy pik cukrowy niż świeżo ugotowany ryż, więc to dobry wybór dla osób z cukrzycą typu 2.
Szok i niedowierzanie, ale taka taktyka – poza bezstresowym jedzeniem większej ilości carbs 😉 ma wiele innych zalet.

Ich imię to – SKROBIA OPORNA. 🙂

zimny ryż sushi

Zimny ryż sushi

 

Bo część węgli, która przestaje nas nasycać kaloriami zamienia się właśnie w taką formę węglowodanów, które służą nam, ale nie stanowią już takie wartości energetycznej jak wcześniej.

W skrócie, skrobia oporna daje nam znacznie mniej energii, bo nie może być całkowicie strawiona – rozkładanie skrobi tego rodzaju jest nieco oporne – jak mówi sama nazwa – dla enzymów. Karmią się nią bardziej bakterie jelitowe, a więc mikroflora. 🙂

Mamy dzięki temu przepis na ryż, który ma mniej kalorii i więcej pożywienia dla naszej mikroflory, która jak wiemy jest kluczowa i dla zdrowia, i dla redukcji, i dla naszej sprawności życiowej. 😉

Trochę jak błonnik nierozpuszczalny, ale lepiej. Skrobię oporną poza zimnym ryżem i ziemniakami znajdziemy w takich produktach jak topinambur, niedojrzałe banany i rośliny strączkowe (fasola, soczewica).


Składniki:

  • Ryż biały – 100 g
  • Olej kokosowy – 3-4 g
  • Woda

Przygotowanie:

  • Wstaw 400 ml wody w garnku na gaz, doprowadź do wrzenia
  • Dodaj olej kokosowy
  • Włóż ryż
  • Gotuj do miękkości
  • Ostudź i włóż ugotowany ryż do lodówki
  • Po 12h wyjmij i przygotuj ulubione danie z ryżem lub przekąskę treningową (przepis znajdziesz tutaj).

 

I to wszystko! Smacznego ryżu! 🙂 ♥


Badanka:
Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta w praktyce - porady, Przepisy

Powiązane wpisy

Komentarze (25)

Czy konieczne jest dodanie do gotowania oleju? Czy ten sam efekt będzie bez niego?

Bez dodatku oleju również powstanie pewna ilość skrobi opornej, ale będzie jej mniej.

czy konieczne jest trzymanie w lodówce 12 h?

Tak jest 🙂

Czyli 100 gram ugotowanego w ten sposób ryżu , po 12 godzinach, to okolo 180 kcal?

Niestety to daleko idący wniosek i należy traktować to bardziej jako ciekawostka – kalorii będzie mniej, ale o ile – to zależy. 🙂

Powiem szczerze, że bardzo ciekawe badania i wnioski. Szczerze mówiąc to nie spodziewałem się, że zimny ryż może mieć, aż o połowę kalorii więcej, w naszej diecie tak naprawdę klienci pewnie odgrzewają dania z ryżem, zastanawiam się teraz czy nie dorzucać kartek z informacją jak jeść 🙂

Czy dotyczy wszystkich gatunków ryżu?

Najpewniej wszystkich, w których powstaje skrobia oporna. 🙂 Badania jednak przeprowadzone zostały na danym gatunku ryżu. To samo dotyczy ziemniaków.

Niesamowite! Niezły fit-hack! 🙂

Czy to dotyczy także ryżu brązowego czy tylko białego ?

Czy analogiczny proces odnośnie skrobi zajdzie w innych produktach ją zawierających? Na przykład ugotowane i schłodzone płatki owsiane ? 🙂

Nie słyszałam o takich badaniach, ale kto tam wie 😉

Właśnie zastanawiałam się czy to samo dotyczy kasz i ziemniaków.. ale może to już zbyt piękne by było prawdziwe 😀

A czy jest różnica czy użyjemy rafinowanego czy nie?

Nie.:)

Głupie pytanie, bo chyba nie do końca zrozumiałam i musze się upewnić 🙂 Gotuję ryż, potem chowam do lodówki i potem mogę go ponownie przygrzać, bez jedzenia na zimno?

Tak jest 🙂

Nie spodziewałabym się nigdy, że dzięki takiemu prostemu zabiegowi, można tak skutecznie “zbić” kaloryczność. Dzięki za rade! 😉

To w końcu trzeba dodawać tłuszczu przy gotowaniu, żeby zmniejszyć kaloryczność o połowę, czy nie?

Tak, ale wiemy że bez jego dodatku też o jakiś % kalorii “ubędzie”.

Warto dodać,że wcale nie trzeba dodawac oleju kokosowego, Wystarczy normalnie ugotowac ryż i minimum na 12 godzin do lodówki. 🙂 Bardzo dobrze odżywia bakterie w jelicie,ale nie jest podobno polecany przy SIBO,chociaż spotkałam się z wiadomością,że jednak wskazany. Warto na sobie przetestować,a zdrowym nie zaszkodzi. 🙂

Czy inny olej również będzie skuteczny? ; )

Tak, chodzi o lipidy. 🙂 Niemniej tak, jak dodała koleżanka – bez tłuszczu też powstanie skrobia oporna. 🙂

Zawsze tak robię 🙂 już słyszałam o tym wcześniej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
To nie tytułowa ściema! Ugotowany ryż, zostawiony na noc w lodówce może mieć mniej o 50, a nawet do 60% kalorii niż świeżo ugotowany*. To, co tutaj jest jednak składnikiem kluczowym to olej kokosowy w ilości niewielkiej – około 3g na 100g ryżu. Luzik, nie zaszkodzi nawet beztłuszczowcom. Ryż gotujesz […]