Adaptogeny – zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe?

Zwykle dotyczy korzeni, owocu rośliny lub grzybów.

O adaptogenach mówi się niewiele u nas, więcej za granicą, ale jest to temat na tyle ciekawy, że uznałam, że waaaarto się z nim bliżej zapoznać – i Was zapoznać. 🙂 Kto wie, może okaże się że jeden z nich jest tym brakującym elementem w Waszej diecie, którego poszukiwaliście od jakiegoś czasu.

O jednym z nich – ashwagandzie, pisałam już tutaj. Na temat spiruliny, która ma właściwości adaptogenne (adaptogenem o ile dobrze wiem, nie jest) możecie przeczytać tutaj – Oba produkty są wyjątkowe, ale do rzeczy:

Co to są te ADAPTOGENY?

Dlaczego “geny”, i co mają adaptować…? Niby zioła jak zioła, ALE niekoniecznie. 🙂

Jedziemy więc z podstawowymi cechami, które roślina musi mieć, aby być “adaptogenem” i jednocześnie opisującymi adaptogen.
Nazwanie rośliny adaptogenem to trochę jak odznaczenie, że WARTO zwrócić na nią uwagę. Dlaczego?

Aby nazwać roślinę adaptogenem, muszą zgadzać się 3 podstawowe cechy:

1. Adaptogeny są bezpieczne.

Są nietoksyczne stosowane długotrwale i nie niosą za sobą niebezpieczeństwa. Działają hepatoprotekcyjnie, więc nie ma tutaj mowy o żadnym przeciążaniu wątroby – wręcz przeciwnie.

Znowu żeń-szeń! Tak, tak, jest moc! Znowu żeń-szeń! Tak, tak, jest moc!

 

2. Sprawdzają się perfect w swojej roli, czyli zwiększeniu odpowiedzi na stres środowiskowy

– powodują malutkie zmiany w fizjologii organizmu, o wyjątkowym znaczeniu.

Zwiększenie odpowiedzi na stres oznacza tyle, że pomagają wzmacniać organizm poprzez zwiększenie tolerancji organizmu na stres, który towarzyszy nam każdego dnia. Chodzi o stres przewlekły – spowodowany np. zanieczyszczeniami środowiska, presją społeczną, stresem, który wyzwala w nas praca czy nauka. Stres wywołany nakładaniem na siebie obowiązków, traumatycznymi przeżyciami czy wewnętrznym strachem itd.

Adaptogeny są przyjaciółmi – pomagają poprawić odpowiedź na ten stres u podstaw, czyli dosłownie pomogą nam się adapt-ować do panujących warunków i lepiej na nie reagować. 🙂 Już możemy podejrzewać, że kortyzol gdzieś w to wszystko jest zaplątany. (Tu możesz poczytać JAK go obniżyć)

3. Działają wielokierunkowo i mają działanie normalizujące

– nie wpływają bezpośrednio na jeden organ, ale wspomagają cały organizm. Nie wybierają sobie miejsca działania, wzmacniają całość.

Taki wyjątek, który możemy dostrzec w ich działaniu to to, że pomimo wzmacniania układu immunologicznego nie są odradzane przy chorobach autoimmunologicznych.

Adaptogeny warto brać przez długi okres czasu, a nie raz na jakiś czas w “cięższych” momentach. Dajmy im sobie podziałać, potestujmy przez parę miesięcy i wtedy możemy zobaczyć ich działanie. 🙂

Chyba najbardziej znanym u nas adaptogenem jest Żeń-szeń i nie należy bagatelizować jego właściwości, a raczej przyjrzeć się im bliżej.

Inne adaptogeny to np.:

  • aspragalus,
  • grzyby shitake,
  • reishi,
  • miłorząb japoński 
  • różeniec górski

Grzyby shitake to tez adaptogeny! Grzyby shitake to tez adaptogeny!
Będę o nich na pewno pisała, tymczasem jeszcze trochę o samym działaniu i odrobinie historii adaptogenów.

O ile w ziołolecznictwie stosowanym w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej i Ayurvedzie (ziołolecznictwo pochodzące z Indii) mówi się wartościowych właściwościach ziół nich od dawien dawna, o tyle u nas często myli się je z niedziałającymi, bublowatymi suplami, które totalnie nie mają racji bytu.

Zaglądając do medycyny chińskiej – wiele adaptogenów znajduje się w najwyższej klasie ziół, zwanych “superior”, czyli super-ekstra-wow, najlepsze na świecie!! 😉

Same adaptogeny jednak, a właściwie powstanie kryteriów, które je opisują pochodzą od sowieckiego doktorka i naukowca Lazareva. W każdym razie chodziło o to, że w późnych latach 40-stych wzrosły wymagania dla armii ZSRR na substancje, które wzmacniają organizm, poprawiają wydolność, siły, zdrowie, odporność itd…wiadomo o co chodzi. 🙂 To miały być cudowne naturalne substancje i to działało.

…oczywiście zaglądamy do badań i znajdujmy w nich takie informacje:

  1. Badania potwierdzające działanie adaptogenów w zmęczeniu i działaniu ochronnym w stresie: [1]
  2. W lepszej adaptacji, pozytywnym działaniu na układ nerwowy i radzeniu sobie ze stresem psychicznym: [2]  Przegląd, inne działanie pozytywne: [3]
  3. I takie jedno badanko na Rhodiola Rosea, potencjalnym adaptogenie: [4]

I co Wy na to? Zbyt piękne, aby było prawdziwe? 🙂

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca
Komentarze (4)

Dopiero niedawno dowiedziałam sie, że jest coś takiego jak adaptopgeny, a szkoda, bo mi w życiu stresu nie brakuje. Tera biorę kapsulki herbaya z żeńszeniem, żeby zacząć ogarniać się trochę z tym stresem

trafiłam na adaptogeny czytając Food Forum i na początku byłam sceptyczna, ale lista zalet jest naprawdę imponująca. chyba włączę do diety ashwaghandę.

W temacie adaptogenów – jakiś czas temu zainteresowałam się korzeniem macy, ale szukając informacji na jej temat znalazłam, że sproszkowany korzeń macy należy do substancji tzw. grupy D „Suplementy, których sportowcy nie powinni przyjmować, ponieważ zawierają substancje
zabronione lub istnieje duże ryzyko, że są nimi zanieczyszczone”. Jako, że jestem biegaczką długodystansową i jedną kontrolę antydopingową mam już za sobą, informacja ta skutecznie mnie powstrzymała przed włączeniem macy do suplementacji. Zastanawiam się czy faktycznie mogłaby być wykryta w organizmie jako substancja zabroniona i czy w tej sytuacji mogę ją zażywać?

Fajny wpis a czy znasz jakieś polskie adaptogeny?interesowalby mnie bardzo także temat spożywania mięsa w diecie sportowca, który rodzaj mięsa jest najbardziej wartościowy oraz które produkty pochodzenia zwierzęcego jak mięso są najbardziej naturalne w Polsce czy to np.dziczyzna?!Może ktoś byłby zainteresowany tak bardzo jak ja pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
Zwykle dotyczy korzeni, owocu rośliny lub grzybów. O adaptogenach mówi się niewiele u nas, więcej za granicą, ale jest to temat na tyle ciekawy, że uznałam, że waaaarto się z nim bliżej zapoznać – i Was zapoznać. 🙂 Kto wie, może okaże się że jeden z nich jest tym brakującym […]