Po co trenować układ pokarmowy sportowca? – trening jelit / żołądka w praktyce

Choc pewnie obiło się Tobie to o uszy – trening układu pokarmowego nadal brzmi egzotycznie.

Czym jest i po co to nam?

  • trening układu pokarmowego jest istotny w sportach wytrzymałościowych
  • pomaga przystosować organizm do efektywnego przyjmowania pokarmu PODCZAS zawodów i wykorzystywania go na potrzeby energetyczne oraz mineralne
  • pomaga zwiększyć prędkość opróżniania żołądka
  • pozwala także na naukę jedzenia i picia w trakcie wysiłku fizycznego
  • …i w związku z powyższym – poprawiać komfort żołądkowo-jelitowy na trasie
  • pozwala także zwiększyć wydolność i zmniejszyć zmęczenie podczas wysiłku, a to wpływa oczywiście na LEPSZE WYNIKI

Przed czym zapobiega?

  • niemożliwością przyjmowania pokarmu na trasie
  • zmniejsza prawdopodobieństwo negatywnych następstw jedzenia i picia na trasie (biegunki, wzdęcia, kolki, uczucie pełności itd.)
  • odwodnieniem
  • sytuacją, w której kończy się Tobie paliwo na trasie. 😉
  • problemami z równowagą wodno-elektrolitową (o ile odżywiasz się jak należy)

Jak to się robi?

Zwiększamy ilość węglowodanów w diecie

Prosta i ważna sprawa – zwiekszenie ilości węglowodanów w diecie na parę dni przed startem będzie pomagało zwiększyć ilość transporterów glukozy.
Pomoże to również sprawniej opróżniać żołądek, a co za tym idzie – sprawniej “przerabiać” pokarm, który dostarczymy podczas wysiłku. Trening układu pokarmowego już podczas przygotowań pomoże nam adaptować się – także na poziomie fizjologii – do przyswajania tego, co go czeka na trasie. Zwiększa się utlenianie węglowodanów w jednostce czasu.

Bez tego rodzaju treningu po prostu nie jesteś w stanie tak dobrze ich wykorzystywać nawet, jeśli dostarczasz identyczną ilość.

Trening żołądka rozpocznij co najmniej 4 tygodnie przed startem i wykorzystuj różne techniki – co najmniej 1x w tygodniu!

  • wyjście na trening bezpośrednio po posiłku, z pełnym żołądkiem
  • picie dużej ilości płynów podczas wysiłku
  • przyjmowanie na treningu dużej ilości węglowodanów
  • test izotoników / żeli / batonów
  • symulacja żywienia startowego

Testujemy izotoniki / żele / batony sportowe podczas treningu

Pamiętamy, że podczas długotrwałych zawodów ilości izotoników / żeli / batoników są zwykle znacznie większe niż na treningu. Jeśli nie testujemy tych produktów na treningu – ciężko przewidzieć jak organizm zareaguje podczas zawodów.

Pomijająć stres i ilość cukrów, które musimy przyjąć – uczymy się, które żele / batoniki w łatwy sposób nam wyjąć / odpakować / spożyć. Nabywamy sprawność w dostarczaniu pokarmu bez zbędnego motania się na rowerze / w biegu.

 

                                                                                                                    https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/33737311363/

Dodatkowo, sprawdzamy które nam smakują i które produkty mają dla nas najlepszą konsystencję. Testujemy różne produkty i techniki, pamiętając o tym, że kolejny słodki żel z kolei może być już “zalepiający” i lepiej wybrać coś o słonym smaku. Testy, testy, testy. To charakteryzuje przygotowanego zawodnika.

Imitujemy odżywianie startowe podczas treningu

Dbamy o pory spożywania, jakość jedzenia i nawadnianie.

Dbamy o popijanie żeli, dbamy o to, aby izotoniki były IZOTONICZNE, a nie hipertoniczne itd. Dobre nawyki. Tu jest miejsce na to, aby je wyrabiać. 🙂
Jak nam coś nie służy – sprawdzamy co innego.

A co jeść podczas zawodów?
Sprawdź tutaj!

Źródło i więcej:
https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-017-0690-6/fulltext.html
Sports Med. 2017; Training the Gut for Athletes.; Jeukendrup A.

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Dieta sportowca, Dieta w praktyce - porady

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

[…] prawdopodobieństwa wystąpienia dolegliwości żołądkowo-jelitowych na […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

FreshMail.pl