Kiedy zacząć przygotowywać się na kolejny sezon? – redukcja masy ciała po sezonie

Czy redukcja po sezonie startowym to dobry pomysł?

Oczywiście wtedy, kiedy jest konieczna / potrzebna, lub wyniki w minionym sezonie nie były satysfakcjonujące, a mamy świadomość, że te parę kilo ułatwiłoby zadanie – rozsądna redukcja po zakończeniu sezonu startowego to dobra decyzja.

Warto wziąć pod uwagę parę czynników, takich jak odpoczynek fizyczny i psychiczny zaraz po ostatnich startach. Na tej podstawie musimy zdecydować, czy już nadszedł czas, w którym jesteśmy gotowi na to, aby bardziej skupić się na redukowaniu. Jeśli ostatnie starty są za nami, odpuściliśmy pod koniec sezonu troskę o dietę i wiemy, że kolejny sezon chcemy rozpocząć o 5 – 7 – 10 kg lżejsi – to właściwy okres by o tym myśleć.

Redukcja po sezonie ma wiele zalet – psychologicznych i logistycznych, a to pomaga w samym procesie i oczywiście najważniejszym – konsekwencji stosowania założeń.

 

https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/33737311363/

 

  • Po mocnym sezonie treningowym zapotrzebowanie dzienne jest mniej zróżnicowanie.
    • Wszystkie osoby, które trenują wytrzymałościowo wiedzą, że ich zapotrzebowanie z dnia na dzień różnić się może nawet o 2000 kcal. To dużo, nie da się ukryć! Dla wielu osób wydawać się może, że takie różnice sprzyjają redukcji masy ciała – bo duuuże zapotrzebowanie, łatwiej jest ciąć kalorie. Z drugiej strony – te kalorie są niezbędne do robienia mocnych jednostek treningowych wtedy, kiedy najbardziej nam na nich zależy.
    • Organizacja diety jest bardziej utrudniona, kiedy codziennie mamy zupełnie inne zapotrzebowanie. Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. 🙂
  • Po mocnym sezonie treningowym mamy więcej czasu na organizację diety.
    • Brzmi śmiesznie – dla chcącego nic trudnego. Kończy się jednak szał wyjazdów, szał startów i szał…godzin spędzonych na treningach.
  • Po mocnym sezonie treningowym jest czas na wytchnienie…
    • Także dla układu nerwowego i hormonalnego. Długie godziny na treningach powodują, że ciało jest poddane ciągłym stresorom. Nie oznacza to, że w okresie roztrenowania czy początków przygotowania do kolejnego sezonu ich nie ma. Nie, nie. Jednak obciążenie spada, niekiedy znacząco. To sprzyja zarówno redukcji masy ciała jak i samopoczuciu oraz motywacji do stosowania diety redukcyjnej.

Od czego zacząć redukcję w off-sezonie?

Od ustalenia celu długoterminowego! Musisz wiedzieć po co chcesz schudnąć i dlaczego do tej pory jeszcze trzymasz zbędne kilogramy oraz wyłapać błędy żywieniowe, które sprawiają, że redukcja masy ciała nie zaistniała samoistnie w sezonie, kiedy wysiłku było najwięcej.

Jeśli jesz po prostu odpowiednio do zapotrzebowania – pamiętaj, że wraz ze zmniejszeniem intensywności treningowej i Twoje zapotrzebowanie na energię się zmniejszy, niejednokrotnie – znacznie się zmniejszy!

Warto dojść ze sobą do odpowiedzi na podstawowe pytania:

  1. Po co chcę schudnąć i czy naprawdę tego chcę? (jeśli chcesz naprawdę, to nie będziesz znajdował wymówek do trzymania się planu 🙂 )
  2. Ile zajmie mi redukcja około x kg, przyjmując 0,3-0,5 kg m.c. / tydzień?
  3. W którym miejscu moje żywienie kuleje? – Określ, czy uważasz, że masz tak dużą wiedzę żywieniową, że obiektywnie możesz spojrzeć na swoje decyzje żywieniowe oraz dietę.
  4. Na podstawie pkt 3 oceń czy potrzebujesz pomocy specjalisty. Nawet jeśli specjalistą miałaby być doświadczona osoba, która będzie czuwała nad twoją drogą i pomagała obiektywnie patrzeć na to, co robisz.
  5. Zacznij od PODSTAW. Podstawy rozwiązują “problem” 90% osób. Być może nie radzisz sobie, bo po prostu nie planujesz jadłospisu do przodu i jesz ciągle w biegu. Brak regulacji diety może wynikać z prozaicznych powodów. 🙂

 

Główne foto: Photo by MACCALIVE on Foter.com / CC BY-ND

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest
KATEGORIE: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Psychologia, zdrowie psychiczne i motywacja

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

FreshMail.pl