Zrób w domu KIMCHI!

Naszło mnie dzisiaj na Kimchi, choć jadłam je ze 2-3 razy w życiu.
Domowa produkcja kimchi nie jest niczym skomplikowanym – na tyle, że sama je jestem w stanie zrobić z pozytywnym efektem. Szukałam inspiracji i trafiłam na takie, które mają najczęściej spotykane dodatki. 🙂

Kilka faktów o kimchi:

  • Kimchi to koreańska kapusta z warzywami oraz wyjątkowymi przyprawami, które pozwalają zachować jej świeżość. W Polsce kimchi nazywa się koreańską kiszoną kapustą.
  • Kimchi to prawdziwy POWERFOOD dla sportowców!
  • Przepisów na kimchi jest mnóstwo – to trochę jak z naszym polskim gulaszem i bigosem – co dom, to przepis. Dzisiaj pokażę Wam jednak taki, który sama wykorzystałam do mojego pierwszego kimchi.
  • Smak kimchi jest nie do opisania – lekko kwaśna, przede wszystkim ostra, słodka i specyficzna. 🙂 Po prostu spróbować trzeba.

Czuję, że z kimchi jest tak, jak z oliwkami i piwem – na początku nie lubisz, ale jak zrozumiesz ten smak to zupełnie zmieniasz jego postrzeganie na plus.

Czy zdrowe to kimchi?

  • Kimchi uznane jest za jedno z najzdrowszych dań świata – poważne słowa! Źródło tych rewelacji jest tutaj: KLIK
  • Podstawą kimchi jest kapusta pekińska i warzywa, porządnie przyprawione i ukiszone.
  • Kimchi zawiera wszystkie witaminy, które zawierają warzywa składające się na nie – czyli zarówno te z grupy B, witamina C, A i E, jak i składniki mineralne – niezbędny dla sportowców sód, ale i magnez. 
  • To, za co ją również uwielbiam, z punktu widzenia dietetyka to bakterie probiotyczne, zupełnie jak w polskiej kapuście kiszonej. Kimchi zatem fantastycznie wspiera odporność i prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.
  • Papryka gochugaru, czyli niezwykłe płatki chilli zawierają sporą dawkę antyoksydantów, witaminy E i nadają jej niepowtarzalny smak!
  • Dodatkowo, kimchi jest bardzo niskokaloryczne.
  • No i pasuje do każdej diety. (no, może poza tymi które wymagają wykluczenia czosnku/cebuli w przypadku nietolerancji FODMAPS)
  • Jest także wegańskie.

Jak zrobić kimchi w domu?

Potrzebujesz poniższych składników. To nic wymyślnego, poza papryką gochugaru, której nabycie w dużym mieście nie jest problemem – możesz ją dostać w sushi-sklepach, marketach z kuchniami świata. Jeśli jednak mieszkasz w małym miasteczku lub na wsi, możesz spokojnie zamówić przez internet jakąś niewielką paczkę (chyba, że wiesz, że kimchi pokochasz – kup wtedy od razu dużą!). Ja zdecydowałam się na zakup papryki gochugaru w Azjatyckim Markecie na ul. Św. Marcin w Poznaniu. Koszt za 100 g to niecałe 10 zł.

Składniki:

  • Kapusta pekińska – 1 kg
  • Marchew – mała sztuka – posiekana w drobne paseczki
  • Szczypior – pęczek – drobno posiekany
  • Rzepa biała – 1/3 – około 150-200 g – posiekana w drobne paseczki

Przyprawy i składniki na pastę:

  • Imbir – opcjonalnie – 2 niewielkie plasterki
  • Czosnek – 4 ząbki
  • Cebula – 1/4 dużej sztuki
  • Papryka gochugaru – 1/3 – 1/2 szklanki
  • Sos sojowy – 3-4 łyżki
  • Sos rybny – jeśli masz – 2-3 łyżki
  • Sól – dużo!
  • 3/4 szklanki wody
  • Cukier – 1 łyżka
  • Mąka ryżowa lub pszenna zwykła – 1,5 łyżki

Przygotowanie:

  1. Kapustę umyj, odetnij twardą końcówkę i potnij wzdłuż na 6-8 części.
  2. Umyj dokładnie w wodzie i natrzyj dokładnie liście solą z dodatkiem cukru (niekoniecznie, ale 2 dodatkowe łyżki mogą nieco osłodzić danie)
    Odstaw na pół godziny i po tym czasie lekko ją ugnieć, przełóż na drugą stronę i ew. dodaj sól  lub wodę. Celem jest zmiękczenie kapusty.
  3. Po kolejnych 30 i 60 minutach powtórz czynność jeszcze raz.
  4. Kapustę umyj w świeżej wodzie i odsącz.

Zrób bazę do pasty:

  1. Wodę z mąką podgrzewaj ciągle mieszając. Jak zacznie się robić gęsty, dodaj cukier i mieszaj.
    Odstaw na bok jak wszystko się połączy i ostudź.
  2. Czosnek, cebulę oraz imbir zblenduj i dodaj do kleiku.
    Dodaj sos sojowy, paprykę, przyprawy i dokładnie wymieszaj pastę.
  3. Do pasty dorzuć posiekane warzywa, szczypior i całość wymieszaj.
    Dodaj pastę z warzywami do kapusty – najlepiej poprzekładać i ponacierać liście, ale w opcji szybszej możesz po prostu pokroić namoczoną wcześniej kapustę i wymieszać ją dokładnie z pastą.
  4. Prawie-gotowe kimchi przełóż do słoika/naczynia kamionkowego, zamknij i odstaw do lodówki na co najmniej 2 doby, ale spokojnie możesz przechowywać do miesiąca. Najpewniej jednak wcześniej zjesz. 🙂

Smacznego!

Kimchi możesz wykorzystywać jako:

  • Dodatek do obiadu
  • Bazę obiadu – mieszając kimchi z ryżem / kaszą / makaronem
  • Przekąskę do kanapki
  • Dodatek do jajek, mięsa, ryby
  • Przystawkę – duszoną, podsmażaną, zapiekaną

 

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: PowerFoods, Przepisy

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

[…] ogórek kiszony, papryka czerwona – dowolne […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
Naszło mnie dzisiaj na Kimchi, choć jadłam je ze 2-3 razy w życiu. Domowa produkcja kimchi nie jest niczym skomplikowanym – na tyle, że sama je jestem w stanie zrobić z pozytywnym efektem. Szukałam inspiracji i trafiłam na takie, które mają najczęściej spotykane dodatki. 🙂 Kilka faktów o kimchi: Kimchi to […]