Czy używanie słodzików jest bezpieczne dla zdrowia?

Pewnie nie raz trzymałeś w dłoni produkt, na którego opakowaniu widniał napis “bez słodzików”. Przyznaj szczerze, że nie był to wystarczający argument, aby kupić ten artykuł spożywczy, prawda? Żyjemy w czasach, gdzie wszystko postrzegane jest “chemią”. Jeśli produkt zawiera w składzie skomplikowaną nazwę substancji, zwykle odkładany go z powrotem na półkę. Tak też jest w przypadku słodzików. Wolimy kupić produkt na bazie cukru, zamiast ryzykować życiem przez jakiś zamiennik. Czy słusznie mamy obawy do słodzików? O tym już za chwilę!

Czym są słodziki?

Słodziki to niskokaloryczne substancje słodzące o wysokiej sile słodzenia, które bardzo często wykorzystywane są jako zamiennik cukru. Są one wielokrotnie słodsze od cukru (nawet kilkaset razy), przy tym nie dostarczają kilokalorii lub znikomą ilość, z uwagi na stosowanie w niewielkich ilościach.

Jakie są dostępne na rynku słodziki?

W Unii Europejskiej dozwolonych jest 11 substancji intensywnie słodzących: acesulfam K, aspartam, sól aspartamu i acesulfamu K, cyklaminiany, sacharyny, sukraloza, taumatyna, neohesperydyna DC, glikozydy stewiolowe (tzw. stewia) i neotam.

Każda z tych substancji przed dopuszczeniem na rynek została zaakceptowana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, czyli EFSA (ang.
European Food Safety Authority).

Czy spożywanie słodzików jest bezpieczne?

Wszystkie słodziki mają określone ADI (ang. Acceptable Daily Intake), czyli dopuszczalne dzienne spożycie – mówiąc po ludzku: jest to taka ilość substancji (mg/kg masy ciała), która może być spożywana przez całe życie i nie powoduje ujemnych skutków dla zdrowia. ADI wyznacza się na podstawie badań toksykologicznych uwzględniając szeroki margines bezpieczeństwa. Bazując na tym twierdzeniu spożywanie słodzików jest bezpieczne, jeśli przestrzegamy limitów.

Skąd się wzięły kontrowersje na temat słodzików?

Najprawdopodobniej z niewiedzy. No i oczywiście ze snucia teorii spiskowych. Gdyby jakiś słodzik stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia, EFSA nie dopuściłaby go do obrotu. Pewnie zastanawiasz się teraz w co uwierzyć? Przychodzimy z pomocą! Aby wyjaśnić pewne “niedociągnięcia”, poniżej zestawiamy wyjaśnienie w formie MIT vs. FAKT pod kątem wybranych hipotez.

Mężczyzna zastanawiający się nad stwierdzeniami dotyczącymi słodzików

HIPOTEZA: Słodziki są rakotwórcze!

MIT! Badania naukowe potwierdzają bezpieczeństwo stosowania wyżej wymienionych słodzików. Niemal niemożliwe jest przekroczenie zalecanej dawki ADI poprzez zwyczajową dietę.

HIPOTEZA: Słodziki są toksyczne!

MIT! Zarzut ten zwykle pada w kierunku aspartamu. Dowody nie wykazują jego toksyczności u zdrowych osób. Wyjątek stanowią chorzy na fenyloketonurię (PKU) z uwagi na to, że aspartam jest źródłem fenyloalaniny. Chorzy na PKU nie metabolizują fenyloalaniny, co prowadzi do jej kumulacji we krwi oraz mózgu.

HIPOTEZA: Słodziki wpływają negatywnie na mikrobiotę!

MIT! Ilość dowodów naukowych w tym temacie jest ograniczona. Wyników badań na zwierzętach nie można przekładać jeden do jednego (1:1) na organizm człowieka, ponieważ ludzie nie metabolizują słodzików tak samo jak gryzonie. Nie wydaje się jednak, by słodziki miały istotny wpływ na zmiany w mikrobiocie.

HIPOTEZA: Spożycie słodzików sprzyja tyciu!

MIT! Badania obserwacyjne wskazują związek między spożyciem słodzików a otyłością… ale FAKTEM jest, że tego typu badania nie są złotym standardem, to trzeba mieć na uwadze. Odwrotną zależność wskazują badania, w których ochotników przypisuje się losowo do kilku grup i traktuje w różny sposób. Trzeba być czujnym na produkty “bez cukru”, ponieważ mogą zawierać spore ilości tłuszczu – będą dostarczać kilokalorii!

Kobieta stojąca na wadze

HIPOTEZA: Istnieje związek między spożywaniem słodzików a cukrzycą typu II!

MIT! Taki związek przypisywany jest zwykle w badaniach obserwacyjnych. Wnioski z tego typu badań nie zawsze są zgodne z badaniami lepszej jakości. FAKTEM jest natomiast, że spożycie słodzików nie wpływa na poziom glukozy ani insuliny we krwi.

Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne wypowiada się na temat słodzików pozytywnie.

Podsumowanie

Krótko mówiąc, dozwolone w UE słodziki są bezpieczne, pod warunkiem że spożywane są w rozsądnych ilościach – poniżej ustalonego ADI. Oszacowane dzienne spożycie słodzików w Polsce nie wskazuje na możliwość przekroczenia dopuszczalnych wartości ADI. Zaleca się, aby dzieci i kobiety w ciąży maksymalnie ograniczyły spożycie sacharyny.

Słodziki mogą być pomocne osobom chorym na cukrzycę w stosowaniu diety oraz osobom z nadwagą i otyłością podczas redukcji. Jednak to zdrowy tryb życia i regularny wysiłek fizyczny powinny być na pierwszym miejscu. Dodatek coli zero do każdego posiłku i styl kanapowca nie uchroni Cię przed chorobami cywilizacyjnymi!

CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

Coś jest na rzeczy z tymi teoriami spiskowymi, bo wszystkie stwierdzenia, które podajesz jako mity, przekazała mi mama 😀 Ale pamiętam, że raz spróbowałem dodać do czegoś słodzika zamiast cukru – chyba do kawy – i dostałem zgagi, więc od tego czasu unikam ich jak ognia. Inna sprawa, ze ja generalnie mało cukru przyjmuję 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 
Pewnie nie raz trzymałeś w dłoni produkt, na którego opakowaniu widniał napis “bez słodzików”. Przyznaj szczerze, że nie był to wystarczający argument, aby kupić ten artykuł spożywczy, prawda? Żyjemy w czasach, gdzie wszystko postrzegane jest “chemią”. Jeśli produkt zawiera w składzie skomplikowaną nazwę substancji, zwykle odkładany go z powrotem na…