Antyoksydanty dla sportowców


Jakie są wasze ulubione owoce?


Wielokrotnie wspominałam jak bogatoodżywczym owocem są BANANY, ale w okresie, kiedy są dostępne – warto zajadać się owocami jagodowymi. TRUSKAWKI, maliny, jeżyny, jagody, borówki.  Poza tym porzeczki i agrest. 

Dlaczego?


Owoce jagodowe (truskawki, maliny, jeżyny, jagody) są cenionym i jednym z najlepszych źródeł ANTYOKSYDANTÓW. 

Mają bardzo wysoki potencjał antyoksydacyjny – oznacza to tyle, że pomagają naszemu organizmowi radzić sobie ze wszystkimi stresorami, których doświadcza nasz organizm – nie tylko stres psychiczny, ale także wysiłek fizyczny, zbyt mała ilość snu, narażenie na zanieczyszczone powietrze czy drobnoustroje chorobotwórcze. 

Walka z wolnymi rodnikami jest niezwykle istotna w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego, bo jest on także czynnikiem, który zwiększa ich ilość – a te trzeba neutralizować, w przeciwnym razie narażamy się i na spadki wyników, i zaburzenia zdrowotne

Kolejnym elementem jest kwasica metaboliczna, którą powoduje wzmożony wysiłek – tutaj musimy zadbać o regulację kwasowo-zasadową – co prawda nasz organizm sam posiada mechanizmy dbające o tę równowagę, ale warto mu pomóc, wspomagając się tymi samymi produktami. 

Owoce i warzywa są świetnym źródłem antyoksydantów, składników mineralnych, węglowodanów prostych (owoce), a w dodatku mają działanie odkwaszające, tj. zasadotwórcze.

Prosta zależność 

STRES => wolne rodniki tlenowe => zwiększone zapotrzebowanie na antyoksydanty! => jedzenie dużych ilości warzyw, szczególnie o silnych kolorach, owoców (zwłaszcza ww.).

 Witaminy C A i E także pełnią rolę antyoksydacyjną stąd dodatek tłuszczu – już niekoniecznie w posiłku bezpośrednio po treningu, ale w ciągu dnia – jest istotny (A i E przyswajalne są jedynie z tłuszczem)..


Kolejną sprawą jest żelazo, które pochodzi z ciemnozielonych liści szpinaku – tworząc koktajl potreningowy z owoców i warzyw liściastych (np. banan, truskawki, szpinak) – tworzymy połączenie żelaza z witaminą C, dzięki czemu znacznie zwiększa się jego dostępność i przyswajalność.

Po treningu jest to o tyle istotne, że występująca kwasica metaboliczna może przyczyniać się do występowania tzw. anemii sportowej przez nasilanie procesu hemolizy, tj. niszczenia czerwonych krwinek (ostatnia rzecz, której chcemy). 

Na zdrowie i pięknego dnia! 

CATEGORY: Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 
Jakie są wasze ulubione owoce? Wielokrotnie wspominałam jak bogatoodżywczym owocem są BANANY, ale w okresie, kiedy są dostępne – warto zajadać się owocami jagodowymi. TRUSKAWKI, maliny, jeżyny, jagody, borówki.  Poza tym porzeczki i agrest. Dlaczego?Owoce jagodowe (truskawki, maliny, jeżyny, jagody) są cenionym i jednym z najlepszych źródeł ANTYOKSYDANTÓW. Mają bardzo wysoki potencjał antyoksydacyjny – oznacza…