Masło orzechowe – 5 ekstra przepisów i dlaczego warto

Uwielbia je każdy, kto kiedykolwiek spróbował więcej niż dwóch łyżek. Dosłownie, bo często pierwsza łyżka nie robi takiego wrażenia jak druga, trzecia czy…kolejna. 🙂

Ciężko się powstrzymać! Ten post skierowany jest dla wszystkich, którzy lubią masło orzechowe i chcą je spróbować w postaci innej niż “prosto ze słoika” lub na waflu ryżowym czy w owsiance.

Masło orzechowe nie tylko jest smaczne, ale wbrew opinii powszechnej, która ostatnio zaczęła się rozpowszechniać – jest także zdrowe. Zwłaszcza te, które w 100% składa się z orzechów arachidowych, nie zawiera dodatku cukru i tłuszczów utwardzanych.

Warto zwrócić na nie uwagę bo:

  1. Ma pozytywny wpływ na metabolizm – badania pokazują, że mimo sporej wartości kalorycznej osoby, które spożywają masło orzechowe mają niższą masę ciała aniżeli osoby, które go nie uwzględniają. Orzechy arachidowe wpływają także korzystnie na uczucie sytości i regulację apetytu.
  2. Ma dużo dobrego tłuszczu – mimo, że w większości są to “demonizowane” omega-6, to najnowsze doniesienia potwierdzają jasno – stosunek jest istotny, ale jeśli zaspokajamy zapotrzebowanie dzienne na kwasy omega-3 – nie musimy bać się naturalnych źródeł omega-6. Masło orzechowe ma 50 g tłuszczu na 100 g produktu.
  3. Jest uniwersalne! Genialny, prosty dodatek do śniadania, przekąski, deseru, a nawet…obiadu.
  4. Zawiera cenną witaminę E oraz antyoksydanty – dzięki czemu tłuszcze nie jełczeją
  5. Zawiera aż 25 g białka na 100 g produktu
  6. Zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych jest ważnym czynnikiem redukującym występowanie chorób układu krążenia i zawału serca
  7. Zawiera istotną ilość niacyny, manganu, magnezu i fosforu
  8. Ma niski Indeks Glikemiczny (około 14!), co jest zbliżone do IG zielono-listnych warzyw 😉
Masło orzechowe - smooth 100% - WRC

Masło orzechowe – smooth 100% – WRC

Ostatnio moim faworytem jest WRC Fitline [klik] – bez cukru, bez soli i co najważniejsze – bez tłuszczów utwardzanych. Genialny, prawdziwy smak masła orzechowego – w dodatku w opakowaniu, którego nie jestem w stanie zjeść na dwa razy – nawet jedząc łychą! 😉

 

…czy potrzeba czegoś więcej?

Jedynie ciekawych pomysłów!

Power – trufle z masłem orzechowym

Składniki (20 sztuk):

  • około 250g masła orzechowego
  • dojrzałe banany – 2 sztuki
  • siemię lniane – 2 łyżki
  • ciemne kakao – 2 łyżki
  • opcj. łyżka agawy / miodu

Przepis:

Masło, banany, siemie lniane i miód wymieszać dokładnie w sporej misce na gładką masę. Mocząc dłonie w zimnej wodzie co porcję – brać masę, formować w kulki wielkości orzecha włoskiego i “kulać” na talerzu wysypanym ciemnym kakao.
Mrozić przez 2 godziny.

Power trufle

Power-trufle

 

Lody z masłem orzechowym crunchy:

Składniki:

  • 2 dojrzałe banany
  • 3 łyżki masła orzechowego crunchy

Przepis:

Mrozić banany przez 4-5 godzin. Zblendować z masłem orzechowym.

Tajski makaron z masłem orzechowym i warzywami stir-fry

Składniki:

  • Makaronu ryżowy “nitki”70g
  • Papryka czerwona – 1 sztuka
  • Szpinak świeży – 2 garści
  • Kiełki mung – 3 łyżki
  • Czosnek – 1 ząbek
  • Sól, pieprz, parę kropli soku z cytryny
  • opcj. świeża kolendra
  • Masło orzechowe bez cukru/soli – 1 łyżka
  • Olej kokosowy / sezamowy – 1 łyżeczka

Przepis:

Na łyżeczkę oleju kokosowego wrzucić czosnek i posiekana w paseczki paprykę. Chwileczkę podsmażyć, dodać szpinak i ugotowany, odsączony makaron. Wymieszać, dodać sól, pieprz, odrobinę soku z cytryny oraz masło orzechowe. Na końcu wrzucić kiełki i ozdobić danie świeżą kolendrą.

Tajski makaron z masłem orzechowym

Tajski makaron z masłem orzechowym

 

Hummus z nutą orzechową

Składniki (4 porcje):

  • Ciecierzyca – 200 g sucha lub 2 puszki konserwowej
  • Masło orzechowe – 2 łyżki bez cukru/soli
  • Olej lniany / oliwa z oliwek – 2 łyżki
  • Czosnek – 3 ząbki
  • Soda oczyszczona – 2 łyżeczki
  • Sok z połówki cytryny
  • Sól himalajska
  • Pieprz
  • Zimna woda – 200ml

(podstawowy przepis na hummus – kliknij)

Przepis:

Namoczyć ciecierzycę zalewając ją dwukrotną ilością wody z dodatkiem łyżeczki sody dzień przed przygotowaniem hummusu. Ciecierzycę odcedzić, wypłukać i zalać dużą ilością świeżej wody (w przypadku zrobić to samo). Dodać łyżeczkę sody oczyszczonej. Gotować całość przez ok. 30 minut (konserwową 3 minuty), do momentu, kiedy cieciorka będzie miękka. Ugotowaną ciecierzycę odcedzić i wypłukać. Dodać masło orzechowe. Blendować całość około 3-4 minuty do uzyskania gładkiej konsystencji sukcesywnie dolewając niewielką ilość zimnej wody i sok z cytryny. Dodać sól i pieprz.

 

Power-drink orzechowo-kawowy z daktylami

Składniki:

  • 1 espresso – ok. 50 ml
  • Daktyle – najlepiej świeże, bez pestek – 5 sztuk
  • 1 duża łyżka masła orzechowego – ok. 30 g
  • Napój ryżowy lub ryżowo-kokosowy – 250 ml

Przepis:

Całość zmiksować. W przypadku daktyli suszonych możesz namoczyć wrzątkiem 2 minuty, odsączyć i zmiksować.

ps. Ostatnio na Instagramie było masło orzechowe, które zrobiło małą furorę ♥ – Zajrzyj tutaj!


Badanka:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12119580
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12672709
  • http://digitalcommons.library.tmc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1257&context=childrenatrisk
Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Dieta w praktyce - porady, PowerFoods, Przepisy

Related items

Komentarze (2)

Post super ALE nie przed 5tym miesiacem!! Do konca 6tego miesiaca tylko i wylacznie mleko. Zalecenia WHO. Po 6tym juz praktycznie wszystko, tak wiec i orzechy. Pozdrswiam 🙂

Racja, wprowadziłam edycje. 🙂 Dziękuję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

FreshMail.pl