Czy warto pić soki owocowe i warzywne?

Czy mogę pić sok pomarańczowy

Czy soki to porcja owoców lub warzyw?

Czy w Twoim dzisiejszym śniadaniu znalazło się miejsce na szklankę soku, jako pierwszą, poranną porcję warzyw i owoców? Nie wiemy jak to wygląda u Ciebie, ale u nas czasem zdarza się nucić pod nosem slogan reklamowy Kubusia 😀

Sok marchwiowo, o-wo-co-wy Kubuś gęsty Kubuś zdrowy

Tylko jak to jest z tym zdrowiem, już abstrahując od bohatera przyśpiewki? Często słyszymy o potencjale antyoksydacyjnym soków, które są również bombą witaminową. Nie trudno trafić w Internecie na diety sokowe, które mają oczyścić organizm i przyspieszyć metabolizm.

Z drugiej strony możemy również usłyszeć o tym, że soki, nawet te 100% owoców są bezwartościowe i nie warto ich pijać.

Z całą dozą pewności można stwierdzić, że są smaczne i chyba każdy się z nami zgodzi w tej kwestii. Ale ponieważ w powszechnej opinii smaczny jest również tort czekoladowy, pójdziemy o krok dalej niż walory smakowe 🙂

Czy warto stosować detoksy sokowe?

Wiemy, że jesteśmy trochę spóźnieni, bo prawdziwy wysyp tego typu diet zaobserwować można z reguły wiosną, ale i tak warto poświecić im kilka wersów. Pisząc ten artykuł zajrzeliśmy w bezkresną otchłań Internetów. Byliśmy ciekawi jakie informacje przyniesie wygoolowanie hasła “detoks sokowy“. Efekt?

Naprawdę nie mieliśmy pojęcia, że mamy aż tylu, tak niesamowicie uzdolnionych autorów fantastyki! “Oczyszczanie jelit“, “detoks wątroby“, “odtruwanie organizmu“, “doskonały sposób na przywrócenie ciału energii, witalności i wspomaganie odnowy komórkowej“.

STOP! Gdyby to była prelekcja z utęsknieniem czekalibyśmy na question’s time. Nie po to, by już z portfelem w ręku zapytać

A ile można na tym schudnąć i czy można zapłacić kartą? 😀

Zdecydowanie bardziej ciekawi nas inna kwestia

Czy w tej bajce były smoki?

Jeśli tak, to stawia autora w nieco lepszym świetle (wiadomo, że smoki są super), ale nie zmienia to faktu, że wciska ludziom kit.

Czy mogę pić sok pomarańczowy

fakty na temat detoksów sokowych

Odtruwanie zachodzi w naszym organizmie codziennie. Znacie swoją wątrobę nie od dziś, więc naprawdę, należy jej się nieco więcej zaufania! Radzi sobie. Co tam jeszcze piszą?

“Soki zastępują wszystkie posiłki w ciągu dnia, zaspokajając równocześnie zapotrzebowanie kaloryczne naszego organizmu.”

Hmmm, całkiem ciekawe, tym bardziej, że w polu pt. wartość energetyczna widnieje informacja: 976 kcal!!! Jeśli chcielibyśmy zaspokoić zapotrzebowanie 4-letniego dziecka to prawie by się udało! Ale mamy nadzieję, że nikomu nie przyjdzie to do głowy.

Soki to głównie węglowodany proste, próżno upatrywać w nich źródła białka i tłuszczu, których dostarczenie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do witamin przejdziemy nieco później, ale już teraz powiemy, że taka dieta jest niedoborowa z punktu widzenia energetycznego oraz pod kątem zarówno makro- jak i mikroelementów.

Podsumowanie diet sokowych

Ich cudowne właściwości to MIT. W dodatku całkiem drogi – pięciodniowa kuracja to koszt rzędu 380 zł, przy czym gratis możemy uzyskać plan treningowy do stosowania podczas kuracji. Brzmi jak deska do trumny, ale może kogoś to przekonuje.

Czy warto włączyć soki do diety?

Teraz już zdecydowanie mniej drastycznie! Rozważymy włącznie soków do diety – a nie opieranie diety wyłącznie o soki 🙂

Soki źródłem witamin?

Prawdą jest, że soki są źródłem witamin. Jednak należy pamiętać o tym, że świeże owoce dostarczą nam ich więcej. Największe ilości witamin znajdują się pod skórką, której owoce najczęściej zostają pozbawione przed przygotowaniem soku. Poza tym, jeśli mówimy o sklepowych produktach dochodzi również do strat podczas przygotowania.

Czy soki są źródłem błonnika pokarmowego?

W niekorzystnym świetle w zestawieniu z owocami stawia soki zawartość błonnika, który albo w nich nie występuje, albo występuje w śladowych ilościach. Badania jednoznacznie wskazują, że dieta większości osób jest niedoborowa w włókno pokarmowe. Dlatego lepiej byłoby wybierać owoce z punktu widzenia tego składnika pokarmowego.

Soki a polifenole i antyoksydanty

Soki zawierają polifenole oraz antyoksydanty, dzięki którym wykazują działanie przeciwutleniające, a także antycyjany o wysokiej aktywności przeciwrodnikowej.

Czy od soków się tyje?

Obszerna literatura dowodzi korzystnego wpływu soków na organizm. Nie dowiedziono korelacji między spożyciem soków owocowych a występowaniem otyłości. Soki to w większości cukry proste, naturalnego pochodzenia, ale cały czas cukry. Jak wiemy, nie tyjemy od konkretnego składnika, ale od nadmiaru energii. Czyli nie przekraczając swojego zapotrzebowania energetycznego nie ma możliwości, by doszło do wzrostu ilości tkanki tłuszczowej. Zaleca się, by cukry proste stanowiły mniej niż 10% wartości energetycznej diety. Jeśli trzymasz się tych wytycznych to umieszczenie soków 100% w diecie będzie jak najbardziej ok. Ale należy pamiętać, że w zestawieniu z owocami pod względem wartości odżywczej wypadają znacznie gorzej. Wraz z sokiem zdecydowanie łatwiej jest dostarczyć większej ilości kcal.

Litr soku pomarańczowego to ~470 kcal. Jest to równowartość 10 średnich pomarańczy. Zdarzyło Wam się kiedyś zjeść taką ilość owoców?

Zdarzyło Ci się kiedyś zjeść tyle owoców? To około 2 kg! A wypić litr soki? Pestka, prawda?

Czy soki są dobrym rozwiązaniem?

Soki świetnie sprawdzą się u osób z bardzo dużym zapotrzebowaniem energetycznym, którym trudno jest spożyć odpowiednią ilość pokarmu. Świetną porą na wypicie soku będzie okres potreningowy z uwagi na dobrą tolerancję cukrów prostych po wysiłku. Jeśli jednak należysz do osób, które muszą się pilnować, by nie dostarczać energii ponad zapotrzebowanie, lub jesteś aktualnie podczas redukcji – zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą całe owoce 🙂

Podsumowanie

Jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju diety sokowe zdecydowanie odradzamy. Jako element w diecie? Zawsze trzeba oceniać całokształt, bo jak najbardziej mogą być dobrym rozwiązaniem. Jednak pamiętaj zawsze owoc>sok.


Bibliografia

  1. Człapka-Matyasik M., Fejfer M., Gramza- Michałowska A., Kostrzewa-Tarnowska A., Jeszka J. (2011): Właściwości antyrodnikowe wybranych soków owocowych dostępnych na rynku polskim. Hig Epidemiol. 92(4): 991-993
  2. Jarosz M. (2017): Normy żywienia dla populacji Polski. Wyd. IŻŻ. Warszawa
  3. Łoboda D., Gawęcki J., Długosz A. (2015): Wpływ spożycia przekąsek i napojów na występowanie odchyleń masy ciała w wybranej grupie bydgoskich gimnazjalistów. Probl Hig Epidemiol. 96(3): 652-655
  4. Markowski J., Płocharski W., Pytasz U. (2012): Owoce, warzywa, soki – ich kaloryczność i wartość odżywcza na tle zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze. Cz. I. Kaloryczność i mit o wpływie na otyłość. Przem Ferm Owoc-Warzyw (9): 24-27
  5. Michalak-Majewska M., Żukiewicz-Sobczak W., Kalbarczyk J. (2009): Ocena składu i właściwości soków owocowych preferowanych przez konsumentów. Bromat Chem Toksykol. – XLII, 43(3): 836-841

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wysyłki newslettera. Przeczytaj politykę prywatności".