Wapń w diecie bezmlecznej – problem?

Wapń w diecie bezmlecznej wydaje się być problematyczny dla wielu osób, które martwią się o to, że realizacja zapotrzebowania jest ciężka lub nawet małoprawdopodobna.

 

  1. W diecie  tradycyjnej występuje część substancji antyodżywczych, które hamują przyswajanie wapnia. Wobec tego możemy sądzić, że te same normy uwzględniają całkowitą ilość wapnia, biorąc pod uwagę efekt biologiczny otrzymany w efekcie stosowania diety tradycyjnej. Uwzględnia wobec tego także ten wapń, który nie jest wstanie się prawidłowo przyswoić. Jeśli nasza dieta jest uboga w kwas fitynowy, lektyny i kwas szczawiowy – zapotrzebowanie na wapń jest mniejsze.
  2. W diecie, która jest uboga w cukry rafinowane(co jest rzadkością w diecie dziecka) nie ma sytuacji, w której organizm, chcąc przywrócić równowagę kwasowo-zasadową “zabiera” wapń w kości w celu alkalizacji.

    Wobec tego kolejny raz – tradycyjna dieta przyzwala na cukier w nazwijmy to “normalnej” ilości. Ok 50g cukrów prostych wg zaleceń może stanowić element diety (10% z 2000kcal). Bez cukru nic nie zabiera nam wapnia. To samo dotyczy każdej innej sytuacji, w której organizm narażony jest na zakwaszenie. To wyjaśnia nam w dużej mierze dlaczego wapń z pietruszki czy skorupki jaj jest tak dobrze przyswajalny – poza wapniem, są alkalizujące i dostarczają chociażby witaminy C, która pomaga przyswajać wapń.

  3. Niedobór witaminy D w większości społeczeństwa jest czynnikiem, który redukuje przyswajanie wapnia. Trzeba o nią zadbać.
  4. Warto zwrócić uwagę na to, że stan kości nie zalezy jedynie od wapnia. Możemy przyjmować bardzo wysokie dawki wapnia, a kości nadal nie będą odpowiednio zmineralizowane. Pomyśleć trzeba o kolejnych, znacznie ważniejszych i znacznie częściej pomijanych składowych, które pomagają ten wapń “wtykać” tam, gdzie powinien się znaleźć. Witamina D i K2 (nie mylić z K, która odpowiada za krzepliwość). O tej drugiej pewnie nigdy wielu z was nawet nie słyszało, a okazuje się, że to ona jest “furtką” do magazynów wapnia.

Nie trzeba spożywać mleka, żeby uzupełnić wapń

Spożywajmy warzywa zielone takie jak brokuły, jarmuż; pietruszkę i koperek; sezam, migdały, orzechy i inne nasiona oleiste a także suszone owoce i oczywiście JAJA i ich skorupki.

No i woda – średnio + wysokozmineralizowana.

Ciekawostką jest, że wielu zwolenników diety bezmlecznej (makrobiotyka, d. paleolityczna, wegańska) wskazuje na kiepskie przyswajanie wapnia z produktów mlecznych ze względu na niekorzystny stosunek wapnia do fosforu. Dodatkowo zarzuca się im produkcję śluzów (na skutek złego trawienia kazeiny lub tolerowania laktozy), które w dużym skrócie razem ograniczają przyswajanie składników mineralnych. Badania jednak tego nie potwierdzają [1,2], ale w moim odczuciu mogły pomijać długoterminowość prowadzenia badań, nietolerancję laktozy wielu osób (co także dotyczy surowego mleka, nie tylko pasteryzowanego [4]), albo chociażby alergie (niekoniecznie na mleko, ale np. w połączeniu z alergią na pszenicę [5]).

Nie przesadzałabym jednak z jakimikolwiek śluzami, bo zahacza to o czary-mary. 😉

 

 

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2154152
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25095643
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24559002
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24615309.
  5. http://www.healthguidance.org/entry/14588/1/Foods-That-Cause-Mucus-Build-Up.html
Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta w praktyce - porady

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
Wapń w diecie bezmlecznej wydaje się być problematyczny dla wielu osób, które martwią się o to, że realizacja zapotrzebowania jest ciężka lub nawet małoprawdopodobna.   W diecie  tradycyjnej występuje część substancji antyodżywczych, które hamują przyswajanie wapnia. Wobec tego możemy sądzić, że te same normy uwzględniają całkowitą ilość wapnia, biorąc pod […]