Produkty typu LIGHT – HIT czy MIT?

 

Dlaczego produkty ,,light” są modne?

Light, fit, 0 % tłuszczu, bez cukru – znane są Tobie te hasła? Każdy z nas w życiu codziennym na pewno miał styczność z tego typu produktami.
Produkty oznaczone modnym hasłem zachęcają do zakupu ze względu na przekonanie konsumenta o tym, iż zawierają mniej cukru, mniej tłuszczu bądź też dostarczają mniej energii. Panuje również przekonanie o tym, że produkty te są po prostu zdrowsze i wspomagają utrzymanie zdrowia i odpowiedniej sylwetki.
Ze względu na panującą modę na zdrową żywność szukamy odpowiednich zamienników różnych produktów do swojej codziennej diety po to by np. osiągnąć niższą masę ciała.

Natomiast warto się zastanowić nad tym, czy rzeczywiście produkty typu ,,light” charakteryzują się niższą wartością energetyczną [kcal]? Czy dostarczają mniej tłuszczu bądź cukru?

W tym artykule poznasz tajniki produktów light i dowiesz się, czy warto włączyć je do swojej diety czy też lepiej ich unikać.

 

Produkt niskoenergetyczny.

Na półkach sklepowych coraz więcej jest produktów niskokalorycznych. Dotyczy to np. wyrobów cukierniczych, sosów majonezowych, konserw warzywnych czy owocowych. Asortyment tych produktów staje się coraz bogatszy.

Według dyrektywy unijnej żywność o obniżonej kaloryczności dotyczy żywności, której wartość energetyczna została obniżona co najmniej 30% w odniesieniu do produktu tradycyjnego.

Z kolei produktem niskoenergetycznym nazywamy produkt, którego wartość energetyczna wynosi nie więcej niż 40 kcal/ 100g w odniesieniu do produktu posiadającego płynną konsystencję lub 20 kcal/ 100ml w przypadku produktu płynnego.

Obniżenie wartości energetycznej produktu ma związek z usunięciem z jego składu danego składnika. Często wiąże się to ze zmniejszeniem w składzie ilości cukru i/lub tłuszczu.  Producent ma obowiązek poinformować konsumenta o tym, jaki składnik został zmieniony w danym produkcie.

Często zdarza się, że kupujemy produkt light, by dostarczył mniej energii, natomiast niejednokrotnie zmniejszenie ilości jednego składnika wiąże się ze zwiększeniem ilości drugiego, w skutek czego dochodzi do zwiększenia całkowitej wartość energetycznej produktu. Dlaczego tak się dzieje? Otóż bardzo często producenci usuwają z produktu np. cukier, po czym w zamian dodają więcej tłuszczu.

 

Produkt niskotłuszczowy i niskocukrowy.

Według rozporządzeń produktem niskotłuszczowym jest ten, który zawiera mniej niż 3 g tłuszczu na 100 g, natomiast produkt niskocukrowy zawiera mniej niż 5 g cukru/100 g.

 

 

Gra producenta z konsumentem. Czytaj uważnie etykiety!

Decydując się na zakup produktu zawierającego informację np. 0 % tłuszczu wierzymy, że jego spożycie nie przyczyni się w żadnym stopniu do powstania nadmiernej masy ciała. Spożywając taki produkt mamy przekonanie, że możemy jeść go więcej, no bo przecież jest tam mniej tłuszczu bądź cukru. Więc co za problem wypić np. dwie Coca-Cole Zero? Prowadzi to jednak do braku kontroli nad jedzeniem. Pamiętajmy, że wybierając produkty typu light czy też produkty tradycyjne tak samo możemy przybrać na masie ciała. Kluczowym aspektem w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała jest przecież ogólny bilans energetyczny dnia, a nie jedynie spożycie konkretnego produktu.

Pułapki produktów light… Konsekwencje zdrowotne.

Produkty light uchodzą za produkty, które nie szkodzą naszemu zdrowiu.
Wiele osób np. wybiera Coca- Colę light zamiast zwykłej, twierdząc, że ta pierwsza nie tuczy.
Niestety wiele produktów oznaczonych modnym hasłem, w swoim składzie zawiera słodziki i inne dodatki, których spożycie może powodować zaburzenia ze strony układu pokarmowego. Należy pamiętać, że gdy produkt ma dostarczać mniej energii, to musi być coś zostać usunięte ze składu. Gdy coś usuwamy, wolne miejsce musi być zastąpione. Dlatego też często dodaje się do produktów wodę, słodziki, konserwanty. 

Czy warto wybierać produkty oznaczone jako “light”?

Weźmy pod lupę np. jogurt 0% tłuszczu. Czy warto wybrać ten produkt?
Można by pomyśleć, że wybór tego jogurtu będzie korzystny w procesie redukcji masy ciała, ponieważ zawiera mniej kalorii. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że uniknięcie tłuszczu doprowadzić może do niedoborów pokarmowych. Tłuszcz jest bardzo ważnym składnikiem diety. Witaminy A, D, E i K rozpuszczają się właśnie w tłuszczach. Wybierając tę wersję jogurtu ograniczamy wchłanianie witamin oraz wapnia.

A co z produktami ,,bez dodatku cukru”?

Cukier - jaki najlepszy?

 

Wydawać by się mogło, że produkt bez dodatku cukru stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnych produktów i że będzie sprzyjać odchudzaniu. Wolna luka w produkcie wynikająca z braku cukru jest załatana substancjami słodzącymi jak np. aspartam, acesulfam K, stewia. Niskoenergetyczne substancje słodzące są spożywane na całym świecie. Dodatek tych substancji przyczynia się do możliwości obniżenia wartości energetycznej produktu i zachowania smaku słodkiego produktu.

Czy dodatek substancji słodzących jest szkodliwy?
Po pierwsze należy zwrócić uwagę na fakt, iż produkt zawierający w składzie specyficzne dodatki, wypuszczony zostaje na rynek wówczas, gdy dany dodatek żywnościowy przejdzie przez liczne badania i przez komisje zostanie uznany za bezpieczny.

Na myśl wysuwa się pytanie, czy stosowanie produktów z dodatkiem substancji słodzących zmniejszy całkowity pobór energii, a przez to będzie sprzyjał redukcji masy ciała? Badanie przeprowadzone w 2016 r. ukazało, iż w porównaniu z osobami, które piły wyłącznie wodę, osoby przyjmujące napoje typu ,,light” miały większy spadek masy ciała średnio o 1,24 kg. Można przypuszczać, że dodatek substancji słodzących w napoju ,,light” zaspokajał zapotrzebowanie na słodkie po prostu na dłużej i nie było potrzeby sięgnięcia po słodycz. W efekcie przełożyło się to na ujemny bilans energetyczny, a zatem i spadek masy ciała. Natomiast należałoby się jeszcze zastanowić, jaki jest wpływ spożycia słodzików na mikrobiotę jelitową. A tu potrzeba jeszcze wielu badań w tym kierunku, by móc ocenić ten wpływ. Należy więc ostrożnie i zdroworozsądkowo podchodzić do tematu słodzików.

Czym się kierować przy wyborze produktów?

Pamiętaj, że w utrzymaniu zdrowia i pożądanej masy ciała najważniejszym  aspektem jest całkowity bilans energetyczny, jakość żywności, zachowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz dokonywanie rozsądnych wyborów. Jeśli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów kluczowy będzie deficyt kaloryczny, a nie to, czy kupisz produkt tradycyjny czy też jego odpowiednik light.

Produkty typu ,,light”

ZALETY WADY
  • Produkty najczęściej charakteryzuje obniżona wartość kaloryczna w stosunku do tradycyjnego odpowiednika
  • Dobrej jakości produkty są warte uwagi na redukcji masy ciała i mogą być lepsze niż produkt tradycyjny
  • zmniejszenie zawartości tłuszczu w danym produkcie może doprowadzić do ograniczonej możliwości wchłaniania niezbędnych do życia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E oraz K)
  • produkty pozbawione tłuszczu zmniejszaja atrakcyjność smaku i  w ich składzie pojawiają się sztuczne dodatki, wzmacniacze smaku / konserwanty
  • świadomość, że produkt jest lekki, może wpłynąć na to, że zaczniemy spożywać te produkty w większej ilości. W konsekwencji przełoży się to na dodatkowe kalorie, których chcieliśmy uniknąć
  • potrzeba więcej badań, by poznać wpływ słodzików na mikroflorę jelitową

 

Przykładowy produkt ,,light” warty uwagi na redukcji.

Być może uważacie, że  produkty ,,light” są złe i niewarte uwagi. Jednak czy rzeczywiście tak jest?
Weźmy pod lupę mozzarellę tradycyjną oraz mozzarellę light.
Zawartość węglowodanów w 100g tych produktów jest porównywalna. Mozzarella light dostarcza więcej białka, zaś  zdecydowanie mniej kalorii i tłuszczu. Zatem jest to ciekawy produkt, który świetnie sprawdzi się na redukcji.
Lubisz mozzarellę? To śmiało możesz ją dodać do sałatek, kanapek, czy też zapiekanek.

Złote porady dla Ciebie.

  • Szukając produktów w sklepie nie podążaj za chwytami marketingowymi i nie szukaj modnych haseł.
  • Uważnie i dokładnie czytaj etykiety. Zwracaj uwagę na skład produktu, zawartość makroskładników odżywczych i innych dodatków.
  • Nie traktuj produktów light jako złoty i jedyny środek walki ze zbędnymi kilogramami. Słowo light nie powinno na tyle Cię pochłonąć, byś jadł tego typu produkty w dowolnej ilości.
  • Zwróć uwagę na fakt, iż produkty light często są droższe od zwykłych produktów.
  • Zamiast kupować produkty light wybierz te charakteryzujące się mniejszą zawartością kalorii, która nie wymusza zmiany składu produktu. Wybieraj zatem produkty np. półtłuste.
  • Dokonuj świadomych i mądrych wyborów, a nie szukaj modnych rozwiązań.

 

Badania:

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady 94/35/WE z dnia 30 czerwca 1994r. w sprawie substancji słodzących używanych w środkach spożywczych.
  • Yang Q. Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings. Yale J Biol. Med. 2010 Jun; 83(2): 101–108.
  • Rogers PJ, Hogenkamp PS, de Graaf C i wsp.: Does low-energy sweetener consumption affect energy intake and body weight? A systematic review, including meta-analyses, of the evidence from human and animal studies. Int J Obes (Lond).2016 Mar;40(3):381-94.

 

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Redukcja

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

O, no proszę! Mi zawsze mama powtarzała, że produkty light to okropny syf i lepiej już ograniczać porcje normalnych pokarmów, niż sięgać po takie mieszaniny 😮 A tu widać nie każde są złe… o ile zachowa się rozsądek i czujne oko 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
  Dlaczego produkty ,,light” są modne? Light, fit, 0 % tłuszczu, bez cukru – znane są Tobie te hasła? Każdy z nas w życiu codziennym na pewno miał styczność z tego typu produktami. Produkty oznaczone modnym hasłem zachęcają do zakupu ze względu na przekonanie konsumenta o tym, iż zawierają mniej […]