Ile godzin spałeś?

Spaliście dobrze i głęboko?

Mam nadzieję, że tak. 

Sen jest nie tylko momentem, w którym “ładujemy akumulatory” po ciężkich treningach, ale ma bezpośredni wpływ na regulację hormonalną – zarówno regulującą przemianę materii jak i hormony regulujące apetyt (leptyna, grelina) a także kortyzol, który w nadmiarze (pojawia się w stanach stresowych) utrudnia wykorzystywanie i tolerancję glukozy. 

Podczas snu tak naprawdę stajemy się silniejsi, lepsi, szybsi i wytrzymalsi.

20150730_0806j13
Szczególnie sportowcy powinni zwrócić uwagę na jakość snu – śpijmy w ciszy, spokoju i ciemnym pomieszczeniu. 

Higiena snu obejmuje zasłanianie / wyłączanie wszystkich źródeł światła. Zapomnij o jakichkolwiek migających diodach czy świecącym telefonie w nocy. To wszystko ma wpływ, a Twój organizm rozpoznaje te źródło światła, bo bezpośrednio wpływa na zaburzenia wydzielania melatoniny i kortyzolu, które regulują rytm dnia.

Zaburzenia snu prowadzą do nadmiernego apetytu (być może kojarzycie to uczucie PO nieprzespanej/zawalonej nocy) – szczególnie na słodkie – a w konsekwencji dochodzi do większej skłonności do tycia i zaburzeń metabolicznych.

Poza tym – po prostu nasze samopoczucie po dobrej nocy jest zdecydowanie lepsze, mięśnie są zdecydowanie lepiej regenerowane i mamy zwyczajnie więcej energii.

Spanie o jedną godzinę dziennie dłużej (jeśli sypiasz po 6-7 godzin) podniesie Twoją sprawność i wydajność fizyczną, i umysłową o parę dobrych procent. Będzie minimalizować prokrastynację, jeśli ciężko pracujesz. Zupełnie serio, tutaj nie ma mowy o “przyzwyczajaniu się” do małej ilości snu. NIE MA, bo sen to nieodzowna część życia i zdrowia człowieka.

 

Co ciekawe, nasi przodkowie kładli się około 3 godziny po tym, jak zaszło słońce i wstawali długo przed świtem śpiąc zwykle 6-8 godzin w zależności od pory roku.


Bardzo ciekawy wpis na temat tego, co utrudnia nam wstawanie rano napisałam tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wysyłki newslettera. Przeczytaj politykę prywatności".