Olej kokosowy – który wybrać?

Często polecam olej kokosowy, zwłaszcza jako produkt stosowany podczas przygotowywania potraw – zamiast smażyć na kujawskim czy innym rzepaku – proponuję olej kokosowy, masło klarowane lub zwyczajnie smalec (można uznać go niejednokrotnie za lepszy wybór niż oliwa z oliwek), które są stabilne przy wysokiej temperaturze i nie grożą im szkodliwe dla zdrowia przemiany, które sprawią, że potrawa bardziej nam będzie szkodzić niż nas żywić (to poważna sprawa!).

W sklepach mamy do wyboru rafinowane i nierafinowane oleje i to samo dotyczy kokosowego.

Z racji, że różnica cenowa jest znaczna – warto wyjaśnić jak wygląda ona w kontekście właściwości produktu.
 

Co do różnicy pomiędzy olejami – będzie przede wszystkim odczuwalna w aromacie, ponieważ nierafinowany ma charakterystyczny smak i zapach, a rafinowany – jest ich pozbawiony na drodze rafinacji. Ciekawostką jest, że im intensywniejszy aromat oleju – tym mniejszą temperaturę użyto podczas jego produkcji. 

To co istotne w procesie rafinacji oleju kokosowego

– wszystkie kwasy tłuszczowe są “na miejscu” (dalej mamy do czynienia z popularnymi średniołańcuchowymi kwasami tłuszczowymi MCT), a i tak rafinowany olej kokosowy ma wyższą temperaturę palenia (204*C w porównaniu z 177*C nierafin.).
 
 

flickr.com/photos/mealmakeovermoms/7099855287/ 
 
O ile na opakowaniu nie ma informacji o zastosowanych dodatkach czy zastosowaniu reakcji uwodorniania tłuszczów (podobno to także się zdarza), o tyle jest on dobrym wyborem. Olej kokosowy rafinuje się przede wszystkim po to, aby otrzymać produkt bezzapachowy i pozbawiony bakterii, które mogły rozwinąć się podczas przetwarzania czy przechowywania surowca.
 

Rafinowany olej kokosowy charakteryzuje się mniejszą listą korzyści zdrowotnych niż wyjściowy, a i tak uznaje się go za najzdrowszy rafinowany olej, który stworzył człowiek.

Lista zalet kokosa jest długa i nie będę was wyręczać w poszukaniu informacji na ten temat. Istnieje dosłownie sto możliwości jego wykorzystania i pewnie równie tak wiele korzyści płynących z jego obecności w naszym menu
 
 
 
To, co przekonuje nas do rafinowanej wersji to cena, która jest nawet parokrotnie razy niższa – jeśli więc używamy go do pieczenia lub głębokiego smażenia (czego nie polecam zbyt często) lub nie mamy ochoty na zapach czy smak kokosa – będzie rozsądnym i ekonomicznym wyborem, z którego nadal korzystać będzie także nasze zdrowie.
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca
Komentarze (5)

Wielkie dzięki za Twój ranking na temat Oleju Kokosowego. Jest bardzo pomocy ! Bedziesz robic jakies aktualizacje ?

Czy oba rodzaje oleju pachną kokosem?

Rafinowany nie ma zapachu. 🙂

Ja używam tylko nierafinowanego ekologicznego oleju kokosowego BIO PLANETE. Większość dostępnych olejów na naszym rynku jest tłoczonych z suszonych wiórków kokosowych, a powinien być ze świeżej kopry. Różnica w jakości i właściwości ogromne! W bardzo dobrej cenie znalazłam na http://www.ecoswiat.pl

Olej kokosowy tylko nierafinowany zimno tłoczony wówczas jest 100% i zawiera wszelkie składniki odżywcze w pełni zachowane. Olej kokosowy dostępny w pojemności 900ml i 340 ml na http://www.herbisairum.pl polecam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

proudly created by CoffeeCode.IT


Wszystkie Diety w sklepie taniej o 30zł!

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 
Często polecam olej kokosowy, zwłaszcza jako produkt stosowany podczas przygotowywania potraw – zamiast smażyć na kujawskim czy innym rzepaku – proponuję olej kokosowy, masło klarowane lub zwyczajnie smalec (można uznać go niejednokrotnie za lepszy wybór niż oliwa z oliwek), które są stabilne przy wysokiej temperaturze i nie grożą im szkodliwe…