Jak naturalnie podbić poziom testosteronu?
Prawidłowy poziom testosteronu jest kluczowy jako czynnik hormonalny wpływający na stan zdrowia, w tym czynnik o wpływie anabolicznym. Przekłada się to na sylwetkę (jej skład, stosunek tłuszczu do tkanki mięśniowej), poziom energii, siły.
Dodatkowo (no, nie dodatkowo, a podstawowo) testosteron pełni oczywiście funkcje płciowe.

Dzisiaj trochę o tym jak dietą możemy manipulować jego poziom i zwiększyć wówczas, kiedy jest to potrzebne. 🙂 Jednocześnie odwrotność tego, co opisuję może przyczyniać się do jego zmniejszenia/hamowania syntezy, także strzeżcie się, mężczyźni! 😉


Jak budować mięśnie? tutaj
Jak NIE powinna wyglądać męska dieta? tutaj

 


Na poziom testosteronu mają olbrzymi wpływ następujące czynniki:

 

1. Dobrze skomponowana dieta

 

Dieta ta zawierać powinna odpowiednią ilość dobrej jakości białka, tłuszczów i węglowodanów. Nie mówimy tutaj o odchyłach w żadną ze stron. Rozsądna dieta zawierająca odpowiednią ilość kalorii (nie za mało i nie za dużo) – fantastycznie wpływa na regulację tego hormonu. Składać powinna się z niskoprzetworzonej żywności, co wpływa dobrze na cały organizm i wspomaga osiągnięcie drugiego punktu.

Zdrowe tłuszcze to będą te, które naturalnie znajdują się w awokado, orzechach, nasionach, pestkach, jajkach, ekologicznym i niskotłuszczowym super grass-fed meat.

 

Zbilansowana dieta jest wygodna, zdrowa i smaczna
Zbilansowana dieta jest wygodna, zdrowa i smaczna

2. Prawidłowa masa ciała

 

Nie jest tajemnicą, że otyłość bardzo negatywnie wpływa na hormony. Utrzymanie odpowiedniej masy ciała za sprawą diety jest kluczowe. Dodatkowo wiążemy i to z kolejnym punktem, czyli..

3. Ćwiczenia siłowe i interwałowe

 

Siłka, crossfity, podbiegi, przyspieszenia i sporty eksplozywne – wszystko to będzie sprzyjało zwiększeniu poziomu testosteronu u mężczyzn. TUTAJ pisałam o tych ćwiczeniach.

4. Redukcja stresorów

 

Czyli rozsądek – są ćwiczenia, jest dieta, ale musi być i odpowiedni sen oraz regeneracja. Sen (7-8h przynajmniej) i relaks jest tym, o co powinien dbać każdy bezwzględnie na wiek, płeć i tryb życia. Zwłaszcza osoby narażone na długotrwały stres, które dodatkowo trenują i są bardzo aktywne w życiu prywatnym!

5. Zdrowy sen

 

Jeszcze raz – zdrowy sen to podstawa. Nie zaniedbuj go, bo co się nie przespało, to się nie odeśpi. Ograniczaj światło z monitorów i ekranów przed snem. Śpij 7-8h ciągiem w ciemnym pokoju.
Jeśli masz głośnych sąsiadów lub świeci Ci w okna – zasłaniaj oczy (maseczką lub zwykłą chustą) i śpij ze stoperami.
Jeśli masz problem z zasypianiem – możesz rozważyć suplementacje GABA (tutaj czytaj więcej).

6. Realizowanie zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne

 

Witamina D, witaminy z grupy B, witamina C, A i E, a także cynk. O ile większość witamin i składników mineralnych dostarczysz ze zbilansowaną dietą, o tyle pamiętaj o suplementacji witaminy D3.

Ćwiczenia, adaptogeny i odpoczynek to zdrowy rozsądek i sposób na teścia ;)

Ćwiczenia, adaptogeny i odpoczynek to zdrowy rozsądek i sposób na teścia 😉

7. Wspomaganie wydzielania testosteronu przez naturalne wspomagacze, w tym adaptogeny

 

Ashwagandha, o której pisałam TUTAJ ma fantastyczne i potwierdzone działanie. Pomaga radzić sobie organizmowi w długotrwałej ekspozycji na stresory, w związku z czym wspomaga redukcję poziomu kortyzolu i tym samym “boost’owanie” testosteronu. 🙂
Go for it, because it’s worth it! 😉

Innymi suplementami, o których często się wspomina są takie rośliny jak kozieradka, imbir czy popularny Tribulus.
Podsumowując powyższe punkty przepis na odpowiedni testosteron nie jest niczym magicznym 🙂

Proszę o siebie dbać, żywić i żyć zdrowo! 

Jeśli są jakiekolwiek problemy i zaburzenia – w pierwszej kolejności zwrócić uwagę, czy z ręką na sercu wszystkie powyższe punkty są “normą”. 

Aby poprawić swoją efektywność sportową – warto poziom kontrolować przed wizytą u specjalisty, ale nie po to, aby podbijać go w nieskończoność, a raczej w celu normalizacji i prewencji zaburzeń.
Wpis dotyczy przede wszystkim mężczyzn, którzy mają ZBYT MAŁĄ ilość testosteronu i chcą zadbać o jego naturalne podniesienie i przywrócenie do normy. 🙂

 

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest
KATEGORIE: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Dieta w praktyce - porady, PowerFoods

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

proudly created by CoffeeCode.IT