Jak dobrze robić pomiary i analizować efekty diety?

Z pewnością robiliście pomiary na analizatorach składu ciała i nie raz zadziwił Was wynik, który zobaczyliście.

  • Czy analizatory składu ciała są miarodajnym urządzeniem?

O ile możemy zwrócić uwagę na to, ile ważymy i obserwować zmiany oraz poddawać je analizie – o tyle dla większości osób zmiany procentowej zawartości tkanki tłuszczowej są NIEMOŻLIWE, niemiarodajne, MÓWIĄCE niewiele. Najczęściej spotykamy się z tymi, które bazują na bioimpedancji elektrycznej.

Warto wiedzieć, że:

  • Analizator składu ciała traktuje ubytek wody jako spadek tkanki mięśniowej.
  • To niestety jest równoznaczne ze wzrostem % zawartości tkanki tłuszczowej!
  • To oznacza, że każda osoba bez wypełnionych glikogenem mięśni, lekko odwodniona i/lub na diecie low-carb (nisko / umiarkowanie nisko węglowodanowej) będzie miała wyższą zawartość tkanki tłuszczowej niż na innego rodzaju diecie / w innym stanie.
  • U kobiet zmiany na skutek retencji wody mogą mieć miejsce codziennie (klik) – i tak codziennie będziemy mieć inny % tkanki tłuszczowej. 
  • Dodatkowo, wykonanie pomiaru na innej nawierzchni może pokazywać różne wyniki. Analizatory należy umieszczać na stabilnym podłożu. Pomiar na panelach odpada.

Trzeba naprawdę świetnie znać swój organizm, aby rzetelnie analizować wyniki. A na dobrych wynikach nam zależy.

Urządzenia pokazują nam masę ciała, poziom tkanki tłuszczowej, zawartość mięśni i tłuszczu trzewnego. Czasami wyliczają nam wiek metaboliczny oraz ilość kalorii całkowitej przemiany materii (to dla mnie zagadka – skąd analizator wie, ile trenuję? 😉 ).

Tego typu urządzenia mogą nam jedynie sugerować ewentualne zmiany, ale zawsze parę procent (z moich obserwacji, u kobiet) skacze w jedną i drugą stronę, z dnia na dzień.

Jak więc zmierzyć % ilość tkanki tłuszczowej?

Waga, centymetr i oczywiście kaliper (tzw. fałdomierz) oraz odpowiednie kalkulatory, które pomagają określić % zawartość tkanki tłuszczowej.

Poniżej parę zasad, które pomogą Tobie robić wiarygodne pomiary i analizować wyniki, prawidłowo.

1. Pomiary rób zawsze w takiej samej części dnia i warunkach.

Sugeruję aby były wykonywane rano, na czczo. Oczywiście bez ubrań.

2. Co jaki czas się ważyć?

Możesz ważyć się codziennie lub wybrać 2-3 dni w tygodniu. Możesz także ważyć się raz w tygodniu, ale obecnie uważam, że warto pomiary robić przynajmniej 3x w tygodniu i wyciągać średnią.

3. Zapisuj raz w tygodniu obwody.

  • Talia
  • Biodra
  • Udo

Posługuj się obrazkami, które pokazują “w jakich miejscach się mierzyć”. Warto jednak dobrze zapamiętać miejsce, które mierzymy (u każdego będzie nieco inne). Praktyczną wskazówką może być znalezienie np. znamion/pieprzyków, które będą naszymi odnośnikami lokalizacji miejsc pomiarów. 🙂

4. Mierz się najzwyklejszym kaliperem / fałdomierzem raz w tygodniu.

Jeśli 2 powyższe punkty nie wystarczą – kup kaliper za dychę i stosuj pomiary. Fajne kalkulatory % zawartości tkanki tłuszczowej znajdziesz na tej stronie.

Brak pomiarów może być brakującym puzzlem w osiągnięciu efektów – bez pomiarów nie masz pojęcia, czy to, co robisz – działa czy nie. Lutro niestety czasami oszukuje.

 

Można szarpnąć się także na analizę składu ciała metodą DEXA, która jest bardziej miarodajna, ale i dosyć kosztowna.

 

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Redukcja

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

Bardzo fajny wpis. I przydatny. Pozdrawiam 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
Z pewnością robiliście pomiary na analizatorach składu ciała i nie raz zadziwił Was wynik, który zobaczyliście. Czy analizatory składu ciała są miarodajnym urządzeniem? O ile możemy zwrócić uwagę na to, ile ważymy i obserwować zmiany oraz poddawać je analizie – o tyle dla większości osób zmiany procentowej zawartości tkanki tłuszczowej […]