Miód w diecie sportowca

Szukając powiązania między sportowcami a Kubusiem Puchatkiem, jedyne przychodzące na myśl powiązanie to MIÓD.

Dlaczego aktywni go uwielbiają?

Wbrew pozorom, nie składa się on z samych cukrów. Znajdują się w nim niewielkie ilości aminokwasów, witaminy (głównie B1, B2, B3, B6, kwas foliowy, witamina C), w sumie około 200-300 różnych składników. 20% masy stanowi woda.

Spośród pierwiastków, które znajdziemy w miodzie, wyróżnić można potas, magnez, wapń i fosfor.
Jego smak w największym stopniu kształtują kwasy organiczne i olejki eteryczne.

Jak działa i jak z tego może skorzystać sportowiec?

  • Acetylocholina i potas w nim zawarte regulują pracę serca, wzmacniają siłę jego skurczu i wydolność.
  • Ma on łagodne działanie uspokajające – wieczorem, po intensywnym dniu treningowym zasypianie bywa problematyczne dla wielu sportowców. Miód może delikatnie wspomagać odpoczynek.
  • Białka i enzymy w nim zawarte, mają działanie antybakteryjne, dzięki temu pomaga w ustępowaniu początkowych objawów przeziębienia. Mowa tu o objawach takich, jak: kaszel, chrypa, ból i drapanie gardła. Miód świetnie sprawdza się w nawilżaniu dróg oddechowych i pomaga znieść uczucie suchości. Co jak co, ale swobodne oddychanie to podstawa dobrego treningu!
  • Miód jest gęsto-energetyczny! Ma to swoją zaletę u tych sportowców, którzy mają wysokie zapotrzebowanie energetyczne.
    Łatwiej będzie dodać do diety 20 g (około łyżkę miodu) zawierającego mniej więcej 70 kcal (pochodzącej głównie z glukozy i fruktozy), niż np. zjeść porcję owoców o takiej samej wartości energetycznej, które będą kolejnym sporym objętościowo posiłkiem w ciągu dnia.

Uwaga! Miód w sprzedaży sezonowej w sklepie naszych partnerów – MxVolley!

100% naturalny, z własnej pasieki od zdrowych i zadowolonych pszczół – jednym słowem – palce lizać! Miód w dobrej cenie!

Oprócz kanapek z miodem czy dodawania go do owsianki…jak używać miód?

1. Dodawaj go razem z cytryną i szczyptą soli do domowego napoju izotonicznego!
2. Miksuj w koktajlach potreningowych!
3. Piecz ciasteczka owsiane z jego dodatkiem!
4. Wymieszaj razem z masłem orzechowym lub tahini; powstanie z tego nieziemski sos, np. do jaglanki!

Jak przechowywać miód aby zachować jego dobroczynne właściwości?

  • Należy zadbać o szczelne zamknięcie słoika.
  • Najlepiej w temperaturze około 10 stopni, czyli latem polecam chowanie go do lodówki.
  • Krystalizacja, czyli wytrącanie kryształków cukru jest procesem naturalnym i nie zmienia jego wartości odżywczych; szybkość tego procesu zależy od ilości glukozy i wody.

Kto nie powinien spożywać miodu?

  • Podstawowym przeciwwskazaniem jest nietolerancja tego produktu objawiająca się problemami skórnymi (świąd, wysypka, pokrzywka) lub ze strony układu pokarmowego (biegunki, nudności, wymioty) oraz w niektórych przypadkach ze strony układu oddechowego ( skurcz oskrzeli lub niezyt nosa). Wtedy oczywiście powinno się przerwać podawanie miodu.
  • Reakcje uczuleniowe są skutkiem występowania w miodzie pyłku kwiatowego lub trwa które mogą się do niego przedostać za pośrednictwem pszczół czy powietrza. Najczęściej objawy te występują po spożyciu miodu spadziowego.
  • Miód nie powinien być również podawany noworodkom i niemowlętom z tego powodu, że ich układ pokarmowy nie jest jeszcze dostatecznie wykształcony a pH jakie w nim panuje pozwala na rozwój bakterii Clostridium difficile, nieszkodliwej dla osób dorosłych w ilości, która można znajdować się w miodzie.
Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, PowerFoods

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

FreshMail.pl