Wprowadź jeden zdrowy nawyk

Wprowadź jeden zdrowy nawyk.

Tylko jeden, ale teraz.

Wiecie jak to jest – jak spotykacie osobę uzależnioną od fajek, to powie Wam: “na coś trzeba umrzeć”;
z kolei uzależniony od kawy wyciągnie z rękawa paręnaście powodów-dowodów, badań i opinii [kogoś], że kawa to jest super zdrowa. 😉

Mimo to, nawet i taka osoba może powiedzieć:

Cokolwiek to jest i przyjmujemy to w nadmiarze – warto zrobić przerwę.

i nie kiedyś, ale właśnie teraz bo nie ma jutra. Życie jest w tej chwili. W tej, kiedy czytasz ten tekst, kiedy siedzisz w pracy / na uczelni / idziesz po zakupy czy trenujesz. Składa się z prostych decyzji, które realizujesz w dokładnie tym momencie i tylko wtedy się “liczą”.

Z kawą po paru latach wyszło mi pożegnać się z nią na miesiąc, ale powrót nie był trudny, dlatego zapraszam was na moje autorskie, genialne połączenie tutaj – Kawa daktylowa <3

Co w tym dziwnego?

W końcu wieloletnie nawyki nie giną po miesiącu, aczkolwiek wiele z przyzwyczajeń – zwłaszcza jak widzimy pozytywne efekty zmian – można zmienić.

 

Trening

Wprowadź jeden zdrowy nawyk

Zmień to, co obciąża Cię podczas treningu.

Czujesz, że nie jesteś w pełni naładowany, a tętno jest wyższe niż zwykle?

Zastanów się:

  • czy wczoraj nie piłeś alkoholu (dzień “po” zwykle tętno jest wyższe, a nogi cięższe) – po pierwsze organizm jest obciążony metabolizmem procentów, po drugie – odwodnienie będzie spowalniać Cię na treningu. Serce osoby odwodnionej musi włożyć więcej wysiłku w to, aby pompować krew (spadek objętości krwi = spadek ciśnienia = wzrost tętna). We właściwym żywieniu sportowców jednym z celów jest odciążenie układu pokarmowego do tego stopnia, aby krążąca krew płynęła do mięśni i tam dostarczała tlen.

 

  • nie przeładowałeś się cukrem. – to może szkodzić dwojako – raz, nieprzyzwyczajona głowa po dużej ilości cukru boli / uwaga na ładowanie przed długim startem – wtedy źródło cukrów JEST istotne /; dwa – nadmiar owoców u wielu osób powoduje wzdęcia i nietolerancje. Jeśli bulgocze Tobie w brzuchu po dwóch-trzech jabłkach, to nie szukaj problemu gdzie indziej. Duża ilość fermentujących oligo-, di- i monosacharydów oraz polioli (FODMAP) faktycznie może wzmagać gazy, powodować ból brzucha, przelewanie i dyskomfort trawienny.

 

Zdrowe nawyki

Woda i kawa – bez pośpiechu

 

Jest parę fundamentalnych zasad zdrowego odżywiania.

I jeśli jeszcze ich nie wprowadziłeś – zacznij od nich. Są to te zasady, które spotykamy we wszystkich najpopularniejszych i mających największą ilość praktyków-zwolenników.
Spotykamy je zarówno w diecie paleo, w diecie wegańskiej, śródzemnomorskiej, diecie opartej na niskim indeksie glikemicznym. Nawet dieta “zbilansowana” czy zwyczajnie “zalecana” nie odbiega tu zbyt znacząco (dobra, może piramida IŻŻ nie powala jakością – o tym pisałam tutaj). 

Poniżej przykłady punktów wspólnych. Oczywiście możemy stosować “ubogą” dietę wegańską pełną wegańskich słodyczy – mam jednak na myśli proste jedzenie, które jest jednocześnie najłatwiej dostępne.

  1. Pij dużo wody.
  2. Jedz codziennie surowe warzywa i owoce.
  3. Nie objadaj się.
  4. Unikaj cukru, rafinowanych produktów, produktów wysokoprzetworzonych.
  5. Wywal z diety tłuszcze trans.
  6. Nie spiesz się, nie jedz w biegu.
  7. Ruszaj się
  8. Dbaj  relaks – stres może przekreślić wszystkie zalety płynące z realizowania punktów 1-7.

…i wprowadź na stałe parę nawyków, jeden po drugim.

Zacznij od tych – [klik]. 🙂

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest
KATEGORIE: Bez kategorii
Komentarze (1)

Chyba mam odpowiedź na swoje pytanie ale wolę się upewnić. Pomóż mi proszę. 🙂

Jestem na diecie wegańskiej, więc wiadomo roślin strączkowych u mnie nie brakuje, jednak zastanawiam się czy nie jem zbyt dużo owoców… ciągle mam wzdęty brzuch, ogólnie ‘te’ problemy, wzdęcia, potrafię nawet 3 razy dziennie biegać do toalety. Czuje się tak sobie, a nie zawsze tak było. Owoce zazwyczaj jem w pierwszej części dnia, jednak może z nimi przesadzam i organizm nie może tego ‘przetrawić’?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

proudly created by CoffeeCode.IT