9 zasad! Pamiętaj o nich, jeśli dbasz o zdrowie w okresie zimowym.

Okres jesienno-zimowy to czas, w którym nietrudno o przeziębienie.

Często obniżona odporność na skutek zmian pogodowych doprowadza do pojawiania się symptomów choroby, na których skutek zostajesz wyeliminowany z pracy, treningów i właściwej regeneracji. Żaden szanujący się sportowiec nie planuje spędzania zimowych weekendów pod kocem z zapasem leków, w miejsce popołudniowego kilometrażu.

Rzeczywistość jest dużo bardziej brutalna, niż nam się wydaje – wystarczy godzina snu mniej w nocy, parę minut na wietrze bez czapki i jesteśmy „załatwieni”.

Przede wszystkim – dbaj o to, co jesz

Pełnowartościowe produkty na pierwszym miejscu! Nie ma lepszego lekarstwa, niż proste jedzenie, którego najważniejszą funkcją jest odżywianie organizmu. Razem z tymi produktami, dostarczasz składniki mineralne, witaminowe, a także makroelementy – białka, tłuszcze i węglowodany, które będą skutecznie wspierały utrzymanie organizmu w równowadze. W okresie jesienno-zimowym, warto uwzględniać w diecie parę produktów, którym to przypisuje się właściwości „rozgrzewające” oraz antybakteryjne. Im większa troska o nasz układ immunologiczny – tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia choroby.

W tym okresie szczególnie zadbaj o to, by nie wykonywać treningów bez „bazy” w postaci ciepłego posiłku i pamiętaj o dostarczeniu odpowiedniej dawki węglowodanów oraz białek po skończonym treningu.

http://foter.com/ff/photo/17391433212/0eb7259192/

W trosce o zdrowie, upewnij się, że zwracasz uwagę na każdy z poniższych punktów:

1. Nie omijaj źródeł kwasów tłuszczowych, które będą wspierały przyswajanie witamin w nich rozpuszczalnych. Wśród nich – witaminy D.

2. Zadbaj o odpowiednią podaż witaminy D!

Braki witaminy D są najczęściej odczuwane właśnie w tym okresie. Borykasz się z zimowym „zamuleniem” i brakiem motywacji? Zbadaj jej poziom! Wpływa ona dosłownie na cały organizm, a także na jego narażenie na wystąpienie przeziębienia.

3. Nawadniaj organizm

Prawidłowe nawodnienie przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Wybieraj średnio i wysokozmineralizowaną wodę. Możesz ją wzbogacić o dodatek soku z cytryny i świeżego imbiru.

4. Jedz świeże warzywa i owoce!

Świeże warzywa to źródło nie tylko dużej ilości witaminy C, ale także ogromna dawka składników antyoksydacyjnych. Oczekujemy od nich redukcji stresu oksydacyjnego, powstałego na skutek narażania organizmu na drobnoustroje i czynniki stresowe. Pamiętaj, że także trening to pewnego rodzaju stres dla organizmu. Nie oznacza to, aby z niego rezygnować, ale aby zwiększać adaptację organizmu do jego występowania.

Postaw na zielonolistne warzywa, kiszonki, owoce i warzywa z intensywnie pomarańczową i czerwoną barwą – sprawdzą się tutaj fantastycznie marchew, czy sezonowa dynia.

5. Dbaj o mikroflorę!

To jej forma w największym stopniu wpływa na nasz stan zdrowia. Okazuje się, że odpowiednia flora bakteryjna ma większe znaczenie, niż suplementacja ekstra witaminy C, która to kojarzy nam się ze zwalczaniem przeziębienia.

Dbając o mikroflorę – nie zapominajmy o kiszonkach!

Kiszonki dbają o prawidłową mikroflorę jelit, która warunkuje odporność i prawidłowe przyswajanie składników odżywczych. Kiszona kapusta zawiera jednocześnie sporą dawkę witaminy C.

6. Dostarczaj odpowiedniej ilości kwasów omega-3!

Niezbędne nienasycone kwasy omega-3 mają działanie przeciwzapalnie, wzmacniające i wspomagające regenerację. Zwróć uwagę na włączenie do diety tłustych ryb. Pamiętaj, że len i olej lniany są bardzo korzystne dla zdrowia, ale nie są w stanie realizować zapotrzebowania na omega-3. Warto wziąć pod uwagę suplementację naturalnym tranem. Te tłuszcze koniecznie spożywaj na zimno, ponieważ nawet krótkie narażenie na działanie wysokiej temperatury i nasłonecznienie powoduje ich uszkodzenia.

Przepis na surówkę z kiszonej kapusty:

Kiszoną kapustę pokrój na drobniejsze kawałki. Zetrzyj marchew i dokładnie wymieszaj. Całość posyp delikatnie kminkiem i polej zimnym olejem lnianym.

7. Stosuj przyprawy

Przyprawy,  takie jak czosnek, cebula i inne o silnym działaniu antybakteryjnym, przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym. Dwie spore garści natki pietruszki, cytryna, porządna szczypta chilli oraz dodatek kurkumy do posiłku to rozsądny wybór w tym okresie

8. Ograniczaj cukier rafinowany

Nie tylko na ten, który dodajesz do gorących napojów, ale także w postaci kupnych słodkości i miódu rozpuszczonego we wrzącej herbacie. Wysoka temperatura niszczy zdecydowaną większość kwasów organicznych i substancji czynnych, działających w miodzie, które wykazują działanie antybakteryjne i prozdrowotne. Łyżeczka surowego miodu ze świeżo wyciśniętym czosnkiem sprawdzi się zdecydowanie lepiej.

9. Nie rezygnuj z treningów

W ten sposób wzmocnisz odporność! Trenowanie cały rok, bez względu na pogodę, jest korzystne. Nie wpadaj w ekstremum – jeśli temperatura spada poniżej -10 stopni lub wyjście na trening wiąże się z całkowitym przemoczeniem i przemarznięciem – rozważ trening innego rodzaju, który możesz wykonać w domu.

Dopadło cię choróbsko?

  • Nie zapominaj o płynach – pij wodę, wodę z cytryną i imbirem, herbaty ziołowe i owocowe.
  • Wybieraj dietę, która nie będzie obciążała układu pokarmowego – zrezygnuj ze smażonych w panierce mięs, pizzy, czy pocieszania się czekoladą.
  • Jako antybiotyk wybieraj czosnek oraz bogatą w witaminy i niezbędne składniki dietę tak długo, jak długo możesz ustrzec się przed syntetykami z apteki.

https://www.flickr.com/photos/onepointfour/25366903321/

CATEGORY: Dieta sportowca, Dieta w praktyce - porady, PowerFoods

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

[…] Na lepsze trawienie – zaserwuj sobie bezalkoholowego drinka-detox z soku z pomarańczy i imbiru! Ekstra kalorie z cukru prostego zawartego w soku, dostarczą Ci mnósto energii na tworzenie […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 
Okres jesienno-zimowy to czas, w którym nietrudno o przeziębienie. Często obniżona odporność na skutek zmian pogodowych doprowadza do pojawiania się symptomów choroby, na których skutek zostajesz wyeliminowany z pracy, treningów i właściwej regeneracji. Żaden szanujący się sportowiec nie planuje spędzania zimowych weekendów pod kocem z zapasem leków, w miejsce popołudniowego…