Ile razy się odchudzałeś? Chroniczna dieta oddala cię od celu, ale da się to zmienić.

Jaka jest twoja przeszłość “dietetyczna”?

Post kieruję do osób, które chcą coś zmienić w swojej diecie, ale i tych, którzy są na diecie chronicznie – z przerwami – przez całe życie.

Dla tych pierwszych – ku przestrodze, dla tych drugich – ku nadziei na lepsze jutro. 🙂

Nasze organizmy to idealne mechanizmy, które potrafią nieźle się adaptować. Pisałam już o tym w jednym z ciekawszych postów, o refeedzie (kliknij tutaj). Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy na pierwszej diecie w życiu. O ile same refeedy pomagają nam po części zapobiegać adaptacjom, które wymusza na nas jadłospis redukcyjny, o tyle działanie na własną rękę w pierwszych dietach może spowodować efekt “nie mogę schudnąć”.

U osób, które nie mogą przytyć – jadłospis na surplusie także będzie powodował adaptacje u części osób, tylko w tę drugą stronę (tj. ciężko będzie przytyć mimo zwiększania energii).

Poniżej opracowałam tabelkę, inspirując się tym, co przedstawił Paul Reveila w jednym ze swoich materiałów.

I tak, jeśli odchudzasz się pierwszy-drugi-trzeci raz – zwykle dziwisz się, jak to możliwe, że ludzie nie mogą schudnąć. NO JAK TO? Przecież wystarczy jeść mniej, więcej się ruszać i problem znika. 🙂

Do kolejnej i kolejnej diety – później kalorie, które były na początku już nie działają tak, jak działały. Wysiłek – często jest zbyt niski, żeby przy jednakowej ilości kalorii spowodować spadek masy ciała.

Jeśli między dietami nie ma dłuższego okresu przerwy na zbudowanie potencjału metabolicznego – znalazłeś się na równi pochyłej, która doprowadza Cię do skrajnie niskich kalorii, które…nie działają lub działają, ale bardzo opornie.

A. Co zrobić, jeśli planujesz przejść na pierwszą dietę?

Dowiedz się, jak zrobić to dobrze. Nie rwij się na wielkie diety tylko zacznij od podstaw. Im mniej zmienisz, tym lepiej dla Ciebie. Zapoznaj się z podstawami dobrej diety. – TUTAJ

B. Co zrobić, jeśli byłeś już na pierwszej i drugiej, nierozsądnej diecie, a teraz chcesz podejść zdrowo do tematu?

  1. Zapoznaj się z podstawami (punkt wyżej).
  2. Wylicz swój CPM poprzez odpowiednie dobranie współczynnika aktywności fizycznej. – TUTAJ
  3. Wprowadź lekki deficyt, ok. 15%
  4. Skonsultuj się z zaufanym specjalistą – niekiedy samo wyznaczenie kalorii i makroskładników w ramach konsultacji pomaga nakierować na dobrą ścieżkę, jednocześnie to ekonomiczna opcja współpracy z dietetykiem. – Sprawdź konsultację online u nas

Co zrobić, jeśli znalazłeś się w ostatniej rubryce?

Pierwsze co – musisz zmienić podejście, bo robisz to niestety źle.

Jeśli odchudzasz się całe życie, najpewniej dużo wiesz, ale ciągle popełniasz podobne błędy. Jesz zbyt mało / zbyt dużo / masz złe podejście lub jesteś niekonsekwentny.
Skonsultuj się ze specjalistą, który pomoże odbudować twój potencjał metaboliczny – przede wszystkim przez wyjście z długotrwałego deficytu energetycznego. Inaczej będziesz tkwić w tej pętli bez wyjścia. Dopiero po tym możesz cofnąć się do punktu B.

U osób “całe życie na diecie” zwykle proponuję albo jadłospis, który przypomni jak wyglądać powinno realnie właściwe odżywianie, albo schemat, który robi to samo, ale daje większą swobodę wyboru produktów.

Wszystko da się zmienić, ale im więcej diet redukcyjnych za tobą – tym zwykle sam ufasz sobie mniej, znasz uczucie niezadowolenia z procesu i wątpisz, że może jeszcze się “udać”.

  • Być może za tobą są już epizody objadania się po nieudanej redukcji (czytaj więcej).
  • Być może twój układ hormonalny się buntuje,
  • Puchniesz, tarczyca niedomaga, a ty szukasz co jeszcze możesz zrobić, żeby jednak się udało.

Takie osoby najczęściej podatne są na diety w stylu “Wykluczanie jednego składnika” wierząc, że to właśnie ten jeden element powodował, że poprzednie diety odchudzające kończyły niepowodzeniem.

Dlatego tak bardzo namawiam na podjęcie współpracy z osobą, która takie przypadki doskonale zna i podczas procesu będzie decydować o kolejnych krokach za ciebie, w rozsądny i obiektywny sposób.
Dlaczego jeszcze warto skorzystać z pomocy dobrego dietetyka?

 

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest
CATEGORY: Dieta sportowca, Dieta w praktyce - porady, Redukcja, Zaburzenia odżywiania

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

FreshMail.pl