Dieta dr Dąbrowskiej – Czy jest bezpieczna? Wady i zalety postu!

Dieta/post dr Dąbrowskiej inaczej zwana postem Daniela lub postem warzywno-owocowym

  • Czy można stosować taki post i cieszyć się dobrym samopoczuciem?
  • Czy jeśli chcę schudnąć powinienem rozważyć przejście na taką dietę?
  • Post Dąbrowskiej to remedium na wszelkie choroby czy raczej gwóźdź do trumny?
  • Czy post dr Dąbrowskiej oczyszcza i odkwasza organizm?
  • Czy myślicie, że spożywanie tylko i wyłącznie warzyw, i owoców może być zdrowe? Jakie niesie za sobą zagrożenia?

Na czym polega post/dieta dr Dąbrowskiej?

1. Przez kilka dni, a nawet tygodni (w zależności od wskazań, nawet powyżej 42 dni) stosujemy żywienie oparte na owocach i warzywach.

2. Dozwolone są jedynie warzywa o niskiej zawartości skrobi:

  • korzeniowe w ograniczeniu (marchew, burak, rzodkiewka, pietruszka i seler),
  • kapustne (kapusta, brokuł, kalafior),
  • dyniowate (dynia, ogórki),
  • cebulowe (cebula, czosnek, por),
  • liściaste (sałata, zioła, natki)
  • psiankowate ( pomidor i papryka). Możemy także spożywać owoce o niskiej zawartości cukru, czyli np.: grejpfruty, cytryny, owoce jagodowe i jabłka.

3. Wśród napojów zaleca się głównie picie wody, soków z zielonych pędów roślin, soków warzywnych i owocowych.

Możemy także spożywać owocowe lub ziołowe herbaty, kompoty bez cukru i wywary z warzyw. Powinniśmy zrezygnować z picia kawy i mocnej herbaty.

4. Zabroniony jest alkohol i oczywiście palenie papierosów, cukier i wszystko poza wymienionym powyżej. 🙂

Jest to dosłownie dieta warzywno-owocowa, więc wszelkie inne produkty powinny zostać wyeliminowane, okraszenie kalafiorka masełkiem nie powinno mieć miejsca.
Warzywa oraz owoce możemy spożywać w postaci surowej, kiszonej,gotowanej, duszonej oraz pieczonej więc istnieje trochę możliwości urozmaicania jadłospisu. Warzywa mamy jeść do syta.

Dieta dr Dąbrowskiej na czym polega

Czy taka dieta może być zdrowa?

Podczas prawidłowo stosowanego postu dostarczamy maksymalnie 800 kcal dziennie (u osób otłyłych). Niejednokrotnie to jest około 400-500 kcal dla osób o prawidłowej masie ciała).

Mało kalorii? Bardzo mało!

Celem diety oryginalnie to “uzdrowienie” organizmu i redukcja masy ciała.

Jeśli więc ktoś Ci mówi, że stosuje Post Dąbrowskiej ponieważ chce zadbać o zdrowie…najczęściej chce ekspresowo schudnąć.

Oba procesy mają zachodzić dzięki silnej restrykcji energetycznej i dostarczeniu składników odżywczych z warzywami (nie wszystkich, ale “jakichś”).

Jednak każdy, kto choć trochę interesuje się żywieniem, albo korzystał kiedyś z kalkulatora typu Fitatu czy MyFitnessPal zauważy, że dieta oparta na warzywach i owocach będzie uboga w białko (no i energię), co teoretycznie może przyczyniać się do spadku beztłuszczowej masy ciała. Oznacza to, że jest możliwość, że razem z tkanką tłuszczową polecą trochę mięśnie, obniżając w ten sposób naszą podstawową przemianę materii (niewiele, ale jednak).

Czy mięśnie na diecie dr Dąbrowskiej spalą się nam aż tak, jak się wydaje? 🙂

Literatura dotycząca postów potwierdza, że spadek masy mięśniowej nie będzie na pewno odbywał się “na początku”, bo mięśnie nie dostają białka. Dodatkowo istnieje zjawisko, które nazywamy pamięcią mięśniową!

Każdy kto schudł z ciężko wypracowanych mięśni wie, że kolejny raz jest nieco łatwiej. Są jednak lepsze sposoby zachowania mięśni i myślę, że post dr Dąbrowskiej nie powinien by w tym przypadku pierwszym wyborem.

Post dr Dąbrowskiej jest niedoborowy i niezdrowy?

W teorii również bardzo źle brzmi to, że post dr Dąbrowskiej nie dostarcza niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, przez co nie przyswoimy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Problematyczne jest również zapewnienie odpowiedniej podaży wapnia, cynku, jodu, żelaza oraz magnezu…ale musimy pamiętać o jednym‼️

Dieta dr Dąbrowskiej jest postem.

Tak duża restrykcja w jej przypadku ma nasilać procesy autofagii w organizmie (inaczej tzw. “odżywianie wewnętrzne”). Wykluczenie tłuszczu będzie pomagało znacznie obniżyć energię. Procesy “przywracające zdrowie” mogą uruchomić się jedynie kiedy kalorie będą bardzo nisko lub nie będzie ich w ogóle.

Pomidory na diecie dr Dąbrowskiej

                                                                                   https://www.flickr.com/photos/visualdensity/309753357/

Nikomu nie zaleca się stosować diety / postu dr Dąbrowskiej na co dzień, jako codzienne odżywianie. Post ten stosuje się raczej jako interwencję żywieniową, tylko czasowo.

No i zgodnie z tym trudno się dziwić, że na grupach i forach zrzeszających osoby na poście pojawiają się komentarze o omdleniach, bólach głowy, wypadających włosach i łamliwych paznokciach. Jak się przesadza, no to czego tu się spodziewać. 🙂

Jednak, możemy się również spotkać z mnóstwem pozytywnych komentarzy: lepsze samopoczucie, uczucie lekkości, poprawa stanu cery, więcej energii iiiiiiiii wreszcie: spadek masy ciała!

Plusy i minusy diety/postu dr Dąbrowskiej:

  • Wszyscy już to wiemy, ale utrwalić nie zaszkodzi. Spadek masy ciała pozwoli nam uzyskać KAŻDA dieta, nawet tak zwana dieta bez diety, jeśli tylko będzie dostarczała mniej energii niż spożytkujemy w ciągu dnia, czyli w skrócie wprowadzi nas w deficyt energetyczny.
  • U sportowców w przypadku tak niskiej podaży energii wzrasta ryzyko kontuzji i złamań oraz w przypadku kobiet – zaburzeń miesiączkowania.
  • Niekwestionowanym plusem diety dr Dąbrowskiej jest nakłanianie do spożywania warzyw i owoców do czego Dieta Sportowca zawsze będzie zachęcać (chyba, że mamy duże zapotrzebowanie energetyczne i przez zapychanie się warzywami nie mamy miejsca na konkrety).
  • Pomimo spożywania małej ilości kcal nasze posiłki mogą mieć dużą objętość, dzięki niskiej gęstości energetycznej warzyw. Dodatkowo dostarczamy dużej ilości błonnika pokarmowego. To jeden z powodów, dla których dieta ta jest wbrew pozorom bardzo sycąca. Zwiększa się także objętość stolca. Skróceniu ulega czas pasażu jelitowego, dzięki czemu spada stężenie związków o działaniu kancerogennym w kale, mają one również krótszy kontakt z błoną śluzową jelita.
  • Problem pojawia się u części osób z Zespołem Jelita Drażliwego, które przy takiej ilości warzyw/owoców okrutnie cierpią. Chodząc non stop z wydętym brzuchem ciężko im korzystać z “cudu” postu.
  • U innych, przy stosunkowo małej ilości warzyw/owoców układ pokarmowy jest odciążony.
  • Z dietą nie dostarczamy nasyconych kwasów tłuszczowych oraz izomerów trans kwasów tłuszczowych.

 


pssst…wybierz normalną dietę, jeśli chcesz przejść na zdrową redukcję!


Nasza opinia o poście / diecie dr Dąbrowskiej:

Dieta dr Dąbrowskiej nie powinna być w naszym odczuciu stosowana przez osoby, które nie przyswoiły dobrych nawyków żywieniowych. Część osób twierdzi, że najpierw zastosuje post, osiągnie szybki spadek masy ciała – a dopiero wtedy wprowadzi rewolucję w codziennym menu i faktycznie u niektórych może się to sprawdzić.

  • Podejście najpierw post, a później nawyki niosą jednak zagrożenie wyrobienia nieprawdziwej wizji tego, jak prawidłowy jadłospis powinien wyglądać.
  • W pewnych przypadkach ta dieta może mieć swoje zastosowanie, ale priorytetem zawsze powinno być wyjście od zbilansowanej diety opartej na realizacji zapotrzebowania kalorycznego‼️

Warzywno-owocowa dieta dr Dąbrowskiej a sport

Niestety post dr Dąbrowskiej i sport – czy to ambitnych amatorów czy zawodowców – nie idą w parze. Aktywność fizyczna podczas postu powinna być ograniczona do spacerów.

U osób regularnie trenujących stosowanie postu wymuszałoby zmniejszenie intensywności / zaprzestanie treningów na ponad miesiąc (mowa o rekomendowanych 42 dniach).

  • Żaden szanujący się sportowiec nie chce robić tak długich przerw w treningach, zwłaszcza nie wiedząc czego może się spodziewać po poście, poza spadkiem masy ciała.
  • Niektórzy zawodowi sportowcy, raz w roku w okresie roztrenowania stosują niskokaloryczną, warzywną dietę przez tydzień. Czują się po tym lżej, odpoczywają od sporych ilości jedzenia i mają czas wytchnienia.
  • Nie rekomendujemy diety dr Dąbrowskiej w żadnym innym okresie, ponieważ musiałybyśmy wziąć na siebie odpowiedzialność za ograniczenie zdolności wysiłkowych możliwości progresu u podopiecznych.

Dieta / post dr Dąbrowskiej jest dobrym czy złym sposobem na odchudzanie?

I jest i nie jest. 🙂 Tego się pewnie nie spodziewaliście, bo wszyscy w sieci piszczą i krzyczą:

POST DĄBROWSKIEJ NIE JEST DO ODCHUDZANIA! MA SWOJE ZALETY, ALE LUDZIE SKUPIAJĄ SIĘ TYLKO NA ODCHUDZANIU!

Dieta dr Dąbrowskiej odchudzanie

 

  • Nie pomijajmy, że u osób otyłych, osób z nadwagą i schorowanych, których motywacja do stosowania fit menu jest zerowa post dr Dąbrowskiej może okazać się strzałem w dziesiątkę.
  • Momentalne obniżenie poziomu cukru we krwi, normujący się lipidogram, szybki spadek masy ciała i redukcja obrzęków…ludzie, jak można to bagatelizować?
  • Takie efekty bardzo motywują osoby, które do tej pory bały się jakichkolwiek diet lub nieumiejętnie stosowali żywienie “jedz pół” i późnej rzucali się na syfiaste jedzenie. Nie zmienia jednak nawyków “normalnego jedzenia” i na tym należało by u tych osób się skupić. Wyjście z postu + nowe nawyki żywieniowe. To najtrudniejszy element.
  • Dieta ta niestety nie utrwala dobrych nawyków żywieniowych i może dawać błędne przekonanie, że “byciu na diecie” odżywianie musi być bardzo ograniczone i skrajnie niskokaloryczne.

Zwłaszcza u osób, które dbają o swoje ciało. Taka dieta nie ma szans realizować zapotrzebowania na białko, węglowodany i tłuszcze, nie mówiąc już o witaminach i składnikach w nich rozpuszczalnych.

  • U części aktywnych kobiet pula 2000 kcal to wartość redukcyjna. Tkanka tłuszczowa leci w dół, mięśnie pracują jak należy, siła do treningów i codziennych wyzwań – jest! Jak mają czuć się dobrze jedząc ¼ tej puli? Nie ma to szans na powodzenia – bieganie i jakieś hardkorowe siłówki odpadają.
  • Oczywiście tak jak wspomniałyśmy – nierozsądnym jest porównywać tę dietę do standardowych, pokrywających zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki, dietę. To wyjście okresowe, sezonowe.

Dieta sportowca nieustannie uświadamia, że można jeść całkiem sporo na redukcji u aktywnych osób, realizując przy tym wszystkie założenia dobrego jadłospisu. 🙂

Czy warto stosować dietę dr Dąbrowskiej?

  • Jeśli chcemy odetchnąć od dużych ilości jedzenia i poczuć się lżej można pokusić się o takie rozwiązanie na jakiś czas. Możliwe, że jednodniowy post dobrze sprawdzi się u osób mało aktywnych, który mają problemy z nadmiernym spożyciem pokarmu, bowiem w bilansie tygodniowym mogą w ten sposób wyjść na zero kaloryczne.
  • Jeśli chodzi o autofagię i stosowanie restrykcji kalorycznych brakuje obecnie badań przeprowadzonych na ludziach w tym temacie. Obiecujące przesłanki daje badanie przeprowadzone na mieszkańcach Okinawy, które znajdziecie w bibliografii. 🙂
    Nie chcemy wobec tego zagłębiać się w aspekt “odżywiania wewnętrznego”, to jeszcze zbyt wcześnie, ale jak to mówią…”coś w tym” jest i prywatnie wierzę, że nie tak mało. 🙂
  • Ignorancją byłoby bagatelizować wszystkich tych, którzy post stosują regularnie do wielu lat i czują się na nim / po nim świetnie. Zwłaszcza, kiedy ich wyniki zdrowotne się poprawiają. Skoro nie mamy jeszcze jednoznacznej literatury w tym temacie – widocznie musimy na coś poczekać. 🙂

Warto skonsultować pomysł postu z dietetykiem i lekarzem.

Dorota Traczyk dietetyk

         Dorota Traczyk – dietetyk

 

 


 

 

Bibliografia:

Maria Dymkowska-Malesa, Ewelina Swora-Cwynar, Jacek Karczewski, Małgorzata Grzymisławska, Emilia Marcinkowska, Marian Grzymisławski, Badania wstępne nad wpływem niskoenergetycznej diety warzywno-owocowej na redukcję masy ciała osób po czterdziestym roku życia Forum, Zaburzeń Metabolicznych 2017;8(2):71-79

Lean ME, Leslie WS, Barnes AC i wsp. Primary care-led weight management for remission of type 2 diabetes (DiRECT): an open-label, cluster-randomised trial.2018 Feb 10;391(10120):541-551

Olszanecka-Glinianowicz M.: Rola diety bardzo niskokalorycznej (VLCD) w leczeniu otyłości. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 2012; 2012; 8(4): 109-113.

https://ewadabrowska.pl/

Pasiakos SM, Cao JJ, Margolis LM i wsp. Effects of high-protein diets on fat-free mass and muscle protein synthesis following weight loss: a randomized controlled trial.FASEB J. 2013 Sep;27(9):3837-47

Biedrzycka K. Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania. Znaczenie racjonalnego żywienia w edukacji zdrowotnej, red. A. Wolska-Adamczyk, WSIiZ, Warszawa 2015, s: 163-171

Za: von Loeffelholz C, Birkenfeld A Role of Non-exercise Activity Thermogenesis in Human Obesity. Endotext [Internet]. South Dartmouth (MA): MDText.com, Inc.; 2000-2018 Apr 9.

Mountjoy M, Sundgot-Borgen JK, Burke LM i wsp.: IOC consensus statement on relative energy deficiency in sport (RED-S): 2018 update. Br J Sports Med. 2018 Jun;52(11):687-697

Willcox BJ, Willcox DC, Todoriki H i wsp.: Caloric restriction, the traditional Okinawan diet, and healthy aging: the diet of the world’s longest-lived people and its potential impact on morbidity and life Ann N Y Acad Sci. 2007 Oct;1114:434-55span.


Header image: https://foter.com/ffff/photo/4612755272/27a835c377/

Lubisz to? Lubisz, co? Podziel się więc z innymi:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
CATEGORY: Ciekawostki i inne, Dieta sportowca, Redukcja

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

proudly created by CoffeeCode.IT

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 
Dieta/post dr Dąbrowskiej inaczej zwana postem Daniela lub postem warzywno-owocowym Czy można stosować taki post i cieszyć się dobrym samopoczuciem? Czy jeśli chcę schudnąć powinienem rozważyć przejście na taką dietę? Post Dąbrowskiej to remedium na wszelkie choroby czy raczej gwóźdź do trumny? Czy post dr Dąbrowskiej oczyszcza i odkwasza organizm? […]