Jak smażyć? – 4 powody złej praktyki i o tym, jak rozwiązać problem

Wszyscy wiecie, że smażenie nie należy do korzystnych sposobów przygotowania potraw.

Wszędzie słyszymy: gotuj, gotuj na parze, piecz! 

Istnieją przynajmniej 4 główne powody, dla których warto zastanowić się nad tą praktyką – i żadnym z nich nie jest konieczność ograniczania tłuszczów (które także dla sportowców, są istotne):


flickr.com/photos/pockafwye/192210727/

 

  • podczas smażenia w wysokiej temperaturze tłuszcze roślinne (z wyjątkiem oleju kokosowego) – a właściwie zawarte w nich kwasy tłuszczowe nienasycone ulegają utlenieniu – mówiąc krótko, PSUJĄ się, ich budowa ulega zniszczeniu.

 Zmieniona forma, powstawanie polimerów i wolnych rodników zdecydowanie nie sprzyja jakości tłuszczu. Taki sposób obróbki ma działanie prozapalne – zamiast się leczyć jedzeniem, pogarszamy swój stan zdrowia.

– wpływ na utlenianie poza termooksydacją ma także chociażby światło stąd nierafinowany olej lniany powinin trzymany być w ciemnej butelce, zamknięty, do 2 miesięcy po otworzeniu i koniecznie w lodówce (o oleju lnianym budwigowym pisałam tutaj).

 

  • powstaje AKRYLOAMID – związek powstały na skutek reakcji białek z węglowodanami w obecności bardzo wysokiej temperatury (powstaje także podczas pieczenia). 

Większość osób uwielbia jego smak– Aromatu, który towarzyszy świeżym wypiekom, chrupiącym przekąskom, paluszkom, prażonym orzeszkom arachidowym i chipsom nie trudno “przeoczyć”.

Jego obecność łatwo rozpoznać – nie tylko spalenizna, ale także chrupka skórka (także chleba), rumiany kolor mięsa/warzyw/palonych kasz. Występuje niestety także w kawie.

  • Smażymy złe produkty – czasami bardziej to, CO smażymy jest szkodliwe niż sama obróbka termiczna. Naleśniki? Podsmażane pierogi? Pączki, oponki, smażone mięso niewiadomego pochodzenia? Myślę, że rozumiecie o czym piszę – wiele pokarmów nie ma prawa powstać w “należytej formie” bez smażenia – a czasami lepiej byłoby, gdyby nie powstawały. 🙂
  • Tłuszcz, na których większość osób smaży jest nieodpowiedni.

O nieużywaniu masła do smażenia słyszy się dużo. O na olejach surowych – nierafinowanych też słyszymy, że korzystnie jest ich używać na zimno, do sałatek.

Tylko DLACZEGO wciąż smażymy na olejach rafinowanych? 


Nie polecam! Taki olej niedość, że psuje się sam, to “psuje” nam jedzenie i zdrowie. Nie ma w nim kompletnie nic dobrego, co mogłoby przemawiać za jego stosowaniem.

Wyjątek może stanowić oliwa z oliwek, na której od czasu do czasu można coś podsmażyć pamiętając o nie rozgrzewaniu jej do kosmicznej temperatury.

Proszę zapamiętać – do smażenia powinniśmy używać jedynie stabilne tłuszcze nasycone – smalec (defacto lepszy wybór niż oliwa z oliwek), olej kokosowy i masło klarowane to najlepszy wybór. 

Nie zachodzi tutaj szereg dziwnych, bardzo szkodliwych reakcji. Poza tym smak potraw nie ulega zmianie na skutek ich stosowania (na kokosowym i maśle klarowanym nabiera wręcz przyjemnego posmaku 😉 na dobrym smalcu – nic nie czuć).

Jeśli chodzi o “olej w sprayu” PAM, modny w USA – jest to dalej mieszanka oleju rzepakowego (z palmowym i kokosowym), ale jego zaletą jest to, że używa się go w minimalnych ilościach przez co możemy w niektórych przypadkach uniknąć dodatku tłuszczu do potrawy, jeśli nie mamy ochoty / nie chcemy z jakiegoś powodu. Tylko po co? Jeśli wolimy danie o mniejszej zawartości tłuszczu, użyjmy stabilnego oleju do smażenia w mniejszej ilości (np. “smarując/zwilżając” nim patelnię). Decyzja oczywiście należy do was, jak zawsze. 🙂


Odżywiajmy organizm zamiast mu szkodzić, wystarczą małe systematyczne zmiany w dobrą stronę.

Czytaj o oleju kokosowym tutaj, dowiedz się jaki jest najlepszy, czy rafinowany jest w porządku i jakie ma inne zalety.

CATEGORY: Bez kategorii
Komentarze (14)

Czy te same zasady co do uźywania tłuszczów powinno się stosować w przypadku pieczenia w piekarniku? Czy podczas pieczenia zachodzą te same reakcje co w przypadku smazenia? Jeśli smaruję oliwą extra virgin frytki czy teź mięso, które piekę w piekarniku, to czy podczas pieczenia w temp. 200 stopni powstają z oliwy tłuszcze trans? Jeśli tak to jakich tłuszczy uzywac? Oleje rafinowane, mające wyźszą temperaturę spalania niź oliwa są z zasady niezdrowe. A moze rozpuszczony smalec do pieczenia?Uprzejmie proszę o odpowiedź, ta kwestia nurtuje mnie juź od dłuższego czasu.

Te same zasady. Wysoka temperatura to wysoka temperatura. Do frytek w piekarniku – używać rozpuszczone oleje nasycone (wspomniane – kokos/smalec/masło klar), ew. oliwa z oliwek, ale taka, która nie jest extra virgin. 🙂
Pozdrawiam,
DT

Czy olej kokosowy może być lepszy i gorszy? Pojawia się w coraz szerszej ofercie i różnych cenach – który wybierać? Czy smażenie na oleju kokosowym wpływa na smak potraw? Olej kokosowy ma jednak charakterystyczny zapach…

O oleju kokosowym pisałam tutaj, zapraszam -> http://www.dieta-sportowca.com.pl/?s=olej+kokosowy

Pani Doroto, a oliwa extra vergin?

Myślę, że i w tym wypadku najlepiej smażyć na różnych tłuszczach, aby dostarczać wszystkiego co trzeba organizmowi. Oczywiście ja sama staram się to robić jak najrzadziej.

A wszędzie uczy się, że tylko na rzepakowym.. 😀 I weź tu wierz komukolwiek! Kokosowy jest swietny – używam zarówno do potraw, jak i do pielęgnacji ciała.

Dodałam Cię do obserwowanych! 🙂
http://www.silarska.blogspot.com

To nie jest tak. Łatwiej wyedukować ludzi, żeby smażyli na rzepakowym, ponieważ na rynku polskim jest go jednak najwięcej, zwykle jest to dość stabilna wersja (oczywiście, rafinowana, ale mimo wszystko lepsza niż większość tego co mamy na półkach w hipermarketach). Zaraz przy nim stoją dziesiątki butelek z oliwą z oliwek, ale jest to zwykle oliwa extra virgin, na której NIE powinno się smażyć i można sobie narobić wiele szkód. Można na takiej oliwie przygotowywać potrawy, pod warunkiem dodania do niej trochę wody. Wtedy mamy pewność, że nie rozgrzeje się powyżej swojego punktu utleniania. W każdym razie, najgorsze co można zrobić, to w “tradycyjny” sposób smażyć na powszechnie dostępnej oliwie extra virgin czy większości olejów słonecznikowych (CHOCIAŻ w przemyśle stosuje się oleje słonecznikowe o wysokim punkcie dymienia i takie dobre do smażenia istnieją, wbrew powszechnej opinii).
Natomiast jeżeli porównujemy olej rzepakowy nierafinowany do oliwy z oliwek, to są tak samo wspaniałe i odżywcze. Gorąco polecam do używania dobrej jakości oleju rzepakowego tłoczonego na zimno do sałatek. Ma jeszcze lepszy stosunek kwasów tłuszczowych n3 do n-6 niż oliwa z oliwek.

Jeżeli ktoś jednak interesuje się odpowiednim odżywianiem, to znajdzie tego rodzaju źródła wiedzy, jak ten blog i na pewno z jeszcze większą rozwagą będzie używał dostępnych na rynku olejów, ponieważ swoich poszukiwań nie ograniczy do najbliższego marketu.

I o to właśnie chodzi. Niestety pewien poziom powszechnej edukacji musi się do czegoś ograniczać, aby ludzie nie szkodzili sobie w podstawowych aspektach, natomiast żeby wiedzieć więcej, trzeba się zainteresować :-)))

(przepraszam za chaotyczny komentarz, chciałam na szybko coś napisać; przy okazji bardzo się cieszę, że ten blog istnieje; bardzo lubię go czytać; dzięki!)

To nie jest tak. Łatwiej wyedukować ludzi, żeby smażyli na rzepakowym, ponieważ na rynku polskim jest go jednak najwięcej, zwykle jest to dość stabilna wersja (oczywiście, rafinowana, ale mimo wszystko lepsza niż większość tego co mamy na półkach w hipermarketach). Zaraz przy nim stoją dziesiątki butelek z oliwą z oliwek, ale jest to zwykle oliwa extra virgin, na której NIE powinno się smażyć i można sobie narobić wiele szkód. Można na takiej oliwie przygotowywać potrawy, pod warunkiem dodania do niej trochę wody. Wtedy mamy pewność, że nie rozgrzeje się powyżej swojego punktu utleniania. W każdym razie, najgorsze co można zrobić, to w “tradycyjny” sposób smażyć na powszechnie dostępnej oliwie extra virgin czy większości olejów słonecznikowych (CHOCIAŻ w przemyśle stosuje się oleje słonecznikowe o wysokim punkcie dymienia i takie dobre do smażenia istnieją, wbrew powszechnej opinii).
Natomiast jeżeli porównujemy olej rzepakowy nierafinowany do oliwy z oliwek, to są tak samo wspaniałe i odżywcze. Gorąco polecam do używania dobrej jakości oleju rzepakowego tłoczonego na zimno do sałatek. Ma jeszcze lepszy stosunek kwasów tłuszczowych n3 do n-6 niż oliwa z oliwek.

Jeżeli ktoś jednak interesuje się odpowiednim odżywianiem, to znajdzie tego rodzaju źródła wiedzy, jak ten blog i na pewno z jeszcze większą rozwagą będzie używał dostępnych na rynku olejów, ponieważ swoich poszukiwań nie ograniczy do najbliższego marketu.

I o to właśnie chodzi. Niestety pewien poziom powszechnej edukacji musi się do czegoś ograniczać, aby ludzie nie szkodzili sobie w podstawowych aspektach, natomiast żeby wiedzieć więcej, trzeba się zainteresować :-)))

(przepraszam za chaotyczny komentarz, chciałam na szybko coś napisać; przy okazji bardzo się cieszę, że ten blog istnieje; bardzo lubię go czytać; dzięki!)

a olej ryżowy tez bedzie zly ?

a olej ryzowy tez bedzie zlym rozwiazaniem??

tak

Dokładnie olej kokosowy wymiata! 🙂 Masło klarowane też jak najbardziej okej 🙂

to prawda zgodze się z tobą calkowicie, ja czasem smaże na oleju kokosowym:) obserwuję:D

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

proudly created by CoffeeCode.IT


Wszystkie Diety w sklepie taniej o 30zł!

Otrzymaj 4-tygodniowy mailing "Jak schudnąć?" i wiele więcej w przyszłości! :)

Wyślij mi newsletter (bez spamowania)!

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 

Zapis do Projektu jest jednocześnie zapisem na newsletter. Akceptuję to i wiem, że w każdym momencie mogę zrezygnować.

 
Wszyscy wiecie, że smażenie nie należy do korzystnych sposobów przygotowania potraw. Wszędzie słyszymy: gotuj, gotuj na parze, piecz!  Istnieją przynajmniej 4 główne powody, dla których warto zastanowić się nad tą praktyką – i żadnym z nich nie jest konieczność ograniczania tłuszczów (które także dla sportowców, są istotne): flickr.com/photos/pockafwye/192210727/   podczas…